בגלריית הקצה בנהריה - מפגש עם חנה יריב ויקפדית

תאריך: 
שבת, 7 ספטמבר, 2013 - 11:30 - 13:30
 

יואל גילינסקי

"חי צומח, דומם"

אוצרת לי רמון

 

פתיחה:  31.8.2013 שבת 11:30

נעילה 5.10.13

 

על התערוכה (המאמר השלם של אוצרת התערוכה בהמשך)

גילינסקי ב"חוקר" בציור, פיסול וספרי אמן תופעות טבע כמדען המנסה לפענח כיצד העולם בנוי. התערוכה היא מעין אינציקלופדיה אישית, כאוטית ואניגמטית שנבנית בהשתאות ובאהבה גדולה לעולם סביבו.

 

 

מפגשים בתערוכה

 

7.9.13 שבת 11:30

חנה יריב- ויקיפדית

ויקיפדיה - האנציקלופדיה המקוונת השיתופית

הויקיפדיה ומה היא כוללת, הקהילה שמתנהלת בויקיפדיה, על הויכוחים על הערכים, והדגמה כיצד עורכים בויקיפדיה.

 

26.9.2013 יום חמישי 19:00

יואל גילינסקי

שיח גלריה

 

5.10.14 שבת 11:30

ד"ר דורון לוריא – רסטורטור ראשי ואוצר בכיר במוזיאון תל-אביב לאמנות

"חדר הפלאות"

חדרי הפלאות, אבותיהם של המוזיאונים המודרניים, היו אוספי חפצים שונים ומופלאים במאה ה 16 לפני שעולמות התוכן מויינו והוגדרו. במושגים בני זמננו, החדרים כללו פריטים מעולם הגיאולוגיה, בוטניקה, זואולוגיה, ארכיאולוגיה, אמנות, שרידים קדושים דתיים והיסטוריים.

 

 

 

בהמשך: המאמר השלם של אוצרת התערוכה

 

 

 

יואל גילינסקי

"חי צומח, דומם"

אוצרת לי רמון

 

תערוכותיו של יואל גילינסקי עד כה הציגו את יצירתו בדגש על מלאכים.

ואכן, הם נמצאים כמעט בכל מקום, ועל שמם גם רבות מהיצירות.

אני מבקשת להציג את גילינסקי מזווית אחרת.

'גילינסקי החוקר', כמעט מדען – משתוקק להבין, מנסה לפענח כיצד העולם בנוי, לפצח את סוד הבריאה. ואולי בדיוק לשם כך מופיעים אצלו המלאכים, ככוח מניע, כאנרגיה רבת עוצמה וסוד. אולי גם כפתרון לעובדה שהיכולת שלו, שלנו להבין נחסמת בנקודה מסויימת.

 

מתוך טקסט שכתב גילינסקי: "...תחומי העניין שמרתקים אותי הם רבים ומגוונים כגון: בוטניקה, עיבוד שבבי, רובוטים, אבני-חן, דגי נוי, ציפורים ובמיוחד ציפורי-שיר, אמנות מצרים העתיקה, נופים המצולמים ממסוק, כלי-עבודה וכלים בכלל, תהליכי ייצור שונים, עולם המדע, אסטרונומיה, טיפוגרפיה, קליגרפיה ובמיוחד קליגרפיה מוסלמית בסגנון קופי ודיוואני, ’’זהבים’’, דגלים, סמלים, הרלדים, חצילים... שירה, סיפורים קצרים, ספרים, בולים, יש לי אוסף גלויות מתרחב, גרפיקה של שנות ה-20-60, מוזיקות שונות: ג’ו עמר וקלאוס נומי, פרגולסי ושלמה ארצי, הברנדרבורגים של באך ופוליקר, ננה מושקורי ומוזיקה סופית, רוק כבד ו’’צליל קורא’’ ועוד, מיתוסים, חלקי מנועים ומחשבות על פלסמה ועל חשמל, חגים יהודיים, התנ’’ך, האימן, ומעל לכל: משפחתי ובמיוחד ילדי: תמר, עומר, אסף, וגם עיצוב בתי כנסת, עיצוב בזכוכית של לליק ואיזיקה גאון ז’’ל הסיפורים של טאהר בן ג’אלון וגבריאל גרסיה מרקס, ’’תרועה לישראל’’, והימנון צה’’ל, זאה ג’בוטינסקי ואמא תרזה...תהליכים גיאולוגיים וקוסמיים, ננו טכנולוגיה... עם סגולה וכל בני האדם נבראו בצלם ה’, אור ואור הגנוז, האות א’ והעולם נברא בצרוף של אותיות? ...אהבה, תקווה, שמחה, ברכה, שפע אלוקי שנשפך לארץ כל הזמן ואני מנסה להגיע אליו, פרנצ’סקו מסינה, עזרה לתהליכים חיוביים, ללמוד וללמד, ’’בצלאל’’...לאמנות ולעתיד לבוא.  ה ל ל ו י ה ".

 

גילינסקי איננו מדען הכפוף לשיטות מחקר, דיציפלינות מדוייקות של מיון וקיטלוג, השערה, ניסוי והוכחה.

יצירתו של גילינסקי בציור, פיסול וספרי אמן, היא מעין אנציקלופדיה אישית, כאוטית ואניגמטית שנבנית בהשתאות ובאהבה גדולה לעולם סביבו כשהוא חופשי להקשיב לרגשותיו שלו, ולזהות את הרוח הפועמת ביקום.

ואולי לא פחות ממה שפענח ומפענח המדע, גם זו אמת?

 

                                                                         לי רמון אוגוסט 2013