תרגום לערבית الترجمة للعربية

כרמיאל חופשית?

هل تعيش كرمئيل بحرية؟

נושא

 

לאחרונה פגשתי יוזמה להקים קבוצה שתיקרא "כרמיאל חופשית", אשר מטרתה למנוע מכרמיאל להפוך לעיר חרדית.התגובה הראשונה שלי היתה:  "איזה חופשית זה אם לא כל אחד חופשי לגור בה?". אחר כך חשבתי על המונח "חופשי" בו נהגו להשתמש כדי לתאר אדם לא דתי, לפני שהומצא המונח "חילוני". אולי לזה הם מתכוונים?
 
אבל חשוב יותר לדון בתפיסה של "עיר ללא חרדים" או "עיר לא חרדית": עד כמה יכולים התושבים ו/או הנהלת יישוב להגדיר מראש מי היא אוכלוסיית היעד של אותו יישוב.
מורשת הוא יישוב דתי בעל אופי מוגדר מראש, ואין לי ספק כי ועד היישוב לא היה רוצה לראות אדם לא דתי או אדם חרדי מצטרף ליישוב, כי היישוב הוא בעל גוון מסויים מאוד.
 
לעומת זה, כפר ורדים הוקם כיישוב חילוני, אך אוכלוסיה דתית "זלגה" לתוכו וב-10 השנים האחרונות לא פעם מתעוררים ויכוחים קשים לגבי אספקת שירותי דת לאוכלוסיה הדתית ולגבי מקומם ביישוב, כשהטענות העיקריות הן: "למה באתם לגור כאן אם ידעתם מראש שזה יישוב חילוני?" ו-"זכותנו להקים יישוב חילוני ולמנוע מדתיים לבוא לגור בו כמו שזכותם של דתיים להקים יישובים דתיים ולמנוע מחילוניים לגור בהם".
 
בהיבט המשפטי נשאלת השאלה, האם היום, אחרי שבית המשפט החליט כי יישוב יהודי לא יכול למנוע מערבי, למשל, לבוא לגור בו, האם יישוב חילוני יכול למנוע מתושב דתי לעבור אליו?
 
בהיבט המוסרי נשאלת השאלה מה התועלת והנזק האפשריים במגורים משותפים של בעלי אמונה שונה? ממה בעצם אנחנו חוששים ולמה אנחנו מקווים כשאנו מצדדים בעירוב או מתנגדים לו?
 
רבים מאיתנו רוצים לראות את הדור הבא גדל לאור הערכים שלנו-עצמנו, ולכן לא רוצים לראות אותם חוזרים בתשובה או בשאלה – אז האם אנו חוששים שילדינו יבחרו לעצמם אמונה שונה משלנו?
 
האם הגורם התרבותי הוא שמפריע לנו, או שמאחורי כל האמירות היפות מסתתרת אמת לא כל כך "יפה" במונחים של האוניברסליות דגם 2012: אנחנו רוצים לראות את עצמנו אנשים פתוחים, אוניברסליים, שלא מסתגרים בדלת אמותינו, שפתוחים לקבל את השונה בזרועות פתוחות – אבל לא יכולים לדמיין בתוך המשפחה שלנו אדם שונה: בן דת אחרת, בעל צבע עור אחר, בעל פילוסופית גידול ילדים שונה, שאינו מאמין בערכי היסוד שלנו וכדומה?
 
כאשר קמו תושבים בשכונה שלי בכרמיאל שיזמו עצומה שתחזיר את בית ספר הפלמ"ח לקהילה המקומית ותמנע את המשך הקמת הקרייה החרדית בתוכו הצטרפתי אליהם בשמחה. למה? כי חרה לי שעירית כרמיאל נתנה לקהילה החרדית את מבנה בית הספר ללא מכרז (ובהמשך הסתבר שגם ללא שהיתה לה בעלות עליו וזכות לעשות זאת). משום שכאב לי שבית הכנסת "אוהל חיה" הסמוך אליו ניתן גם הוא לקהילה החרדית ולא לקהילות אחרות, כמו זו המרוקאית המתפללת זה שנים רבות בתוך מקלט של בית דירות סמוך. משום שהקהילה החרדית הזו לא רוצה להשתלב בשכונה אלא לשנות את אופיה וכבר היה ניסיון שלהם להחתים את תושבי הרחוב להסכמה על סגירתו לתנועת מכוניות בשבת וחג –
וכן, כי הם תופסים הרבה מקומות חניה ולא פעם אני צריכה לחנות רחוק מהבית כשאני חוזרת בערב מפעילות.
 
אבל כשהפעילים החלו לדבר במונחים של "לא רוצים חרדים בשכונה" תמהתי איזו זכות יש לי למנוע מחרדי לקנות דירה או בית בשכונה בה גרים יהודים וערבים, חילוניים ודתיים. למה דווקא להדיר את רגלי החרדים? האם יש לנו חרדי-פוביה?
 
/
תלמידי ישיבה
צילום: גמלאי עיריית טבריה

תלמידי ישיבה
צילום: גמלאי עיריית טבריה
ישובים
צפי סימונס تسيفي سيمونز:

צפי סיימונס, מכרמיאל, אשת חינוך בגמלאות.


תגובות

ממה חוששים

כאשר ההנהגה חילונית (חופשית) = יש חופש, מקום וזכות לכל קבוצה שונה לחיות תחת כנפיה.
כאשר ההנהגה חרדית = אין חופש, מקום וזכות לשונה, כולם צריכים להתיישר לפי הקו האחיד שלה.

ןבכל זאת - למה חורה לנו שהחרדים חיים בצורה כה שונה מאיתנו?

אני מסכימה מאוד עם ההגדרות, אבל לצערי חילוניים רבים מדברים בביקורת על אורח חייהם של החרדים, ולא מקבלים באמת את זכותם של החרדים לחיות על פי הבנתם: לשבת בנפרד גברים ונשים, לא להקשיב לשירת נשים ועוד ועוד. למה אנחנו צריכים לכעוס על הבחירות שלהם? אם אלה באמת בחירות ולא כפיה - זכותם לחיות על פי אמונתם בדיוק כמו שזכותנו לחיות על פי הבנתנו.

לענין חופש וחרדים

כן אנחנו פוחדים מחרדים ולא בכדי.
כיוון שהחרדים אינם מוכנים (או לתפיסתם מסוגלים) להתפשר ולסבול את ההתנהגות החילונית ולעומת זאת ערך יסוד של החילונים הוא ליברליות וסובלנות התוצאה היא שהמטוטלת נעה לצד אחד בלבד - החילונים נקראים להתפשר על ערכיהם שאינם מעוגנים בצו אלוהי קשיח.
התוצאה היא שאורח החיים של החילונים מותקף ונמצא בסכנה ולכן - כן, אנחנו פוחדים מהחרדים! ובצדק!

חדירת חרדים לעיר כרמיאל

העבר מוכיח לנו כי בכל מקום בו חדרה רגל החרדים לישוב לא חרדי, חלף זמן קצר מאוד עד אשר החלו החרדים לדרוש זכויות יתר, כמו סגירת רחובות בסביבת הכוללים והישיבות, לאחר מכן השתלטות על מבנים והפיכת סביבתם לסביבה של חרדים בלבד, והעבר כבר הוכיח , ולא רק בבית שמש, גם בבמקומות אחרים,שהתהליך הזה הוא מכוון ומאורגן ( מי שזוכר מיקרה של יבניאל ששם היתה תיגרה של ממש בין האוכלוסיות על רקע זהה בעבר.)והנה עוד לא עברו חודשים אחדים מראשית ההיתישבות החרדית ברחוב הגלילי וכבר אנחנו שומעים על החתמה לסגירת הרחובות בשבת
הבעיה עם החרדים היא כי הם לא מוכנים להתחשב בדרך החיים שלהחילוניים אבל בפרוש דורשים שיתחשבו בדרך החיים שלהם ומהר מאוד מארגנים רוב להישתלטות על הסביבה בה הם הצליחו לחדור- ואל לה לכרמיאל ליפול בפח הזה.

הפחד מהחרדים נובע מנקיפות מצפון

אחי היקרים עם ישראל שורד את כל המהפכות לא בזכות המנגל של יום העצמאות ולא בזככות הדגל אלא בזכות אלה ששמרו על הגחלת ולא מתבוללים בין הגויים ....

תהיה חילוני ותדע שאתה בוגד בדת וביהדות שלך ושל סבא שלך .. ולכן קשה לך לראות שכן דתי חרדי שחי כמו שאתה היית צריך לחיות ..

תרצו או לא .. תוך כמה שנים אנחנו כובשים את המדינה .. או שתתחילו להביא יותר ילדים ואת הכלבים תשלחו להודו במקום את הילדים !!!!!

פרסום תגובה חדשה

ערך מאפיין זה ישאר פרטי ולא יוצג באופן ציבורי.
CAPTCHA
בדיקה זו מיועדת לוודא שהינך חי ונושם ואינך מחשב המפיץ ספאם

 

 

* indicates required