תגובות על כתבת הטאליבן בגליל

נושא

בין תגובות הצער שקיבל דר' אביעם, בהקשר ל*כתבה על ניפוץ שלטי הקרן הקיימת, הגיעו גם שאלות כגון: איך אתה יודע שזה נעשה על ידי יהודים?

את המאמר על הפגיעה בשלטים של אתר בית הכנסת בנבוריה שביערות ביריה ואת הלינק אליו שלחתי לעשרות ידידים וקולגות מקצועיים בתחום הארכיאולוגיה וההדרכה. רבים הגיבו והתגובות בעיקרן היו תדהמה וצער. יחד עם זאת הגיעו כמה דברים מעניינים. תגובה אחת מצטערת ונדהמת עוד הוסיפה סיפור מעניין. לאורך הירדן, בעמק החולה, ביצעה המועצה המקומית רעיון יצירתי יפה שבו אומן מקומי עיצב שלטי קרמיקה המחברים את נופי הירדן אל אזכורים בתנ"ך. גם מרצפות אלו שוברו. על ידי מי?

זה מתחבר לתגובות אחרות שקיבלתי. כמה מידידי, חובשי כיפות, ענו בשאלה ראשונה: איך אתה יודע שזה נעשה על ידי יהודים? אולי ערבים עשו זאת? אולי סתם חוליגנים?

"קודם כל", עניתי, "לא כתובה המילה יהודים, ועצם השאלה מצביעה על כך שיש כאן חיבור אסוציאטיבי אל פעילות שכמוה אנו מכירים בחברה הישראלית".

ומה עם ההרס שנעשה בעבדת על ידי בדואים שרצו לנקום במדינה? שאלו חלקם, זה גם חרדים?

כאן, נאלצתי להרחיב את יריעת התשובה ודומני כי גם קוראי דוגרינט יכולים להתכבד בתשובה.

אמנם לא הוקם צח"מ משטרתי בפרשת נבוריה ומסופקני אם המשטרה בכלל תערוך חקירה רצינית, זה נושא זניח בחברה הישראלית. בעובדת, עקב היותו "אתר מורשת עולמית" ודוברות מתאימה של רשות הטבע והגנים, זה הגיע לעיתונות וביחד עם ארומה של מעט לאומנות, היה זה מספיק כדי לזכות בכמה עמודים ראשיים.

ניסיוני העשיר באירועים דומים מצביע במפורש על קבוצות חרדים (יהודים) קיצוניות ואלו, בדיוק כמו במקרים של פגיעה בקברים והפרעה לארכיאולוגים בעת חפירות, לא מטופלים בדיוק כמו פגיעה (אמנם חמורה יותר) באתר עתיקות גדול על ידי בדואים...

הנה כמה מקרים לפי הופעתם על במת ההיסטוריה הגלילית:

במורדות הרי מירון, מדרום לקבר רבי שמעון בר יוחאי, חפרה משלחתו של הארכיאולוג פרופ' אריק מאיירס את שרידי בית הכנסת העתיק בחורבת שמע, בסמוך לקבר המסורתי של "שמאי וכלתו". המשלחת, שלא הסתפקה רק בחשיפת השרידים באופן המדעי, השקיעה גם כסף לא מועט (כפי שעשתה גם באתרים האחרים שחפרה גוש חלב, מירון ונבוריה) בשחזור השרידים לטובת המטיילים ולתפארת מדינת ישראל. כמה שנים לאחר מכן נהרס השחזור, הופלו העמודים ומידע מהימן ומדויק הצביע על קבוצת חרדים שלא ראתה בעין יפה את הפעילות הארכיאולוגית של חוקרים מארה"ב, יהודי רפורמי, מתנדבות חשופות כתפיים וכל זאת בקרבת "קבר הצדיק" ומוטטה את השחזורים כדי לפגוע בעבודה המדעית וב"חילונים" המטיילים להם בהרי מירון ונהנים מעברה של הארץ.

כאשר עברה המשלחת לעבוד בבית הכנסת העתיק של נבוריה, ולאחר שבעבודה מאומצת ויקרה הורמו עמודי בית הכנסת למקומם, חזרו החופרים לאחר סוף השבוע ומצאו את העמודים ממוטטים. נס משמים? לא! פעולה ונדליסטית של קבוצת חרדים, אותה קבוצה מחורבת שמע!

לא נואשו האמריקאים. הביאו מחדש את המנופים והרימו את העמודים מחדש. כשחזרו ביום ב' לחפירה, הפלא ופלא העמודים היו על הקרקע. באותם הימים ריכזתי חוג נוער חובב ארכיאולוגיה בבית ספר שדה הר מירון. גייסנו את הנוער והודענו לחופרים שאנו מתכוונים לבלות את סוף השבוע בשמירה על בית הכנסת בנבוריה. הידיעה עברה לעיתונות המקומית וכתוצאה מכך, לשמחתנו, שמרנו כל סוף השבוע ואיש לא הגיע! עמודי נבוריה עומדים עד היום (בינתיים).

עם הקמת רשות העתיקות בשנת 1990, הוקמה מחלקת חינוך ודוברות ואחת הפעולות הראשונות שהצעתי היתה שילוט ניסיוני לכמה אתרים בגליל. בסמוך למקדש הרומי בקדש וליד הסרקופגים המפוארים הנמצאים שם הצבנו שלט המספר על מהות השרידים. שבוע לאחר מכן, עוד טרם יבש הבטון, נעקר שלט הברזל ממקומו. לוח המתכת שהיה צמוד עליו נתלש, קופל לארבעה חלקים והוטמן מתחת לאבן. כך מצאנו אותנו.

מדוע? כי יש קבוצה בעם הזה שחושבת שהמקדש הרומי הוא בית כנסת שבנה אותו יהושע בן-נון וכי הסרקופגים הרומים המעוטרים בדמויות עירומות הן ציון קבריהם של דבורה הנביאה, ברק בן אבינועם, יעל וחבר הקיני, גיבורי הקרב עם סיסרא. לא שיש לי משהו נגד המסורת הזו אבל זו בוודאי לא סיבה לחבל במה שחושבות קבוצות אחרות!

בשנת 1994 במהלך מתמשך של מאבק אתרא קדישא וקבוצות חרדיות קיצוניות אחרות בארכיאולוגים ובחפירת הקברים יצקו נציגי קבוצות אלו בטון אל תוך קברים עתיקים בחורבת קציון ובחורבות כפר חנניה! זה ונדליזם הורס למרות שהוא נראה ונדליזם בונה!

והרס סמלים יהודיים בבית הקברות היהודי העתיק בבית שערים!
והפלת הקירות העמודים והקשתות של הכנסייה הביזנטית והצלבנית בהר ברניקי שבטבריה, מקום שם השאירו גם את חותמם הברור בצורת כתובות המרוססות בשחור בגנות הארכיאולוגים כולל כותב שורות אלו!

ועוד, ועוד ועוד!

זהו מאבק תרבותי, מאבק אלים ונדליסטי שמטרתו לפגוע במה שמייצג את התרבות ה"חילונית" במקום בו הוא נושק לשרידים או אנטי שרידים של היישוב הקדום בארץ ישראל.
ועל כן קוראי וידידי בכל המקרים האלו ורבים אחרים, גם אם המשטרה לא הניחה ידיה על הפושעים (ואולי נמנעה מלהגיע לתוצאות בלחץ גורמים מסוימים), אנו יודעים שלא מדובר בהתנכלות על רקע לאומני (גם כאלו לא חסרים) ולא על רקע סמים ושכרות (וגם כאלו לא חסרים) אלא על רקע אידיאולוגי דתי-תרבותי.

* לכתבה המקורית: http://www.dugrinet.co.il/he/6216/story/2009/november/04

תגובות

פרסום תגובה חדשה

ערך מאפיין זה ישאר פרטי ולא יוצג באופן ציבורי.
CAPTCHA
בדיקה זו מיועדת לוודא שהינך חי ונושם ואינך מחשב המפיץ ספאם