רבנים למען זכויות אדם

שומרי משפט הוא היום הארגון היחיד בישראל המשמיע את קולה של המסורת היהודית בתחום זכויות האדם. הארגון נוסד בשנת תשמ"ט (1988) ומונה כיום כמאה חברים – רבנים מוסמכים וסטודנטים לרבנות.שומרי משפט אינו ארגון פוליטי מפלגתי. מידע נוסף על הארגון: http://www.rhr.org.il/page.php?name=about&language=he

כל הבלוגים كل المدونات

פרשת שמות 12.1.10

בפרשת השבוע, פרשת שמות, אנו עדים לשינוי משמעותי המתחולל בקרב בני ישראל, והפעם שינוי לרעה. ממעמד של אורחים רצויים ומיוחסים, קרובי משפחה של יוסף המנוח, משנה לפרעה, שהושיע את מצרים בעת רעב כבד, ובני ישראל אמנם "פרו וישרצו וירבו ויעצמו במאד מאד" בתקופה זו אך גם הם נתפסו כאיום, והפכו להיות עבדים לפרעה במצרים.

המשך הסיפור ידוע ואין צורך לחזור עליו. ברצוני להתמקד בדו-שיח המתנהל בין המנהיג המיועד, משה, לבין ה'. נראה שמשה חושש מאוד מהתפקיד, הרי מי יודע אם יקשיבו לו בכלל ויאמינו שה' אכן מסוגל להוציא אותם מעול העבדות הקשה? ומתוך כך אנו קוראים, (שמות ג':י"א-י"ד):

וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל הָאֱלֹהִים מִי אָנֹכִי כִּי אֵלֵךְ אֶל פַּרְעֹה וְכִי אוֹצִיא אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרָיִם:
וַיֹּאמֶר כִּי אֶהְיֶה עִמָּךְ וְזֶה לְּךָ הָאוֹת כִּי אָנֹכִי שְׁלַחְתִּיךָ בְּהוֹצִיאֲךָ אֶת הָעָם מִמִּצְרַיִם תַּעַבְדוּן אֶת הָאֱלֹהִים עַל הָהָר הַזֶּה:
וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל הָאֱלֹהִים הִנֵּה אָנֹכִי בָא אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתִּי לָהֶם אֱלֹהֵי אֲבוֹתֵיכֶם שְׁלָחַנִי אֲלֵיכֶם וְאָמְרוּ לִי מַה שְּׁמוֹ מָה אֹמַר אֲלֵהֶם:
וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים אֶל מֹשֶׁה אֶהְיֶה אֲשֶׁר אֶהְיֶה וַיֹּאמֶר כֹּה תֹאמַר לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶהְיֶה שְׁלָחַנִי אֲלֵיכֶם:

בדו-שיח זה משה מבקש מהאל שיזדהה, שייתן לו איזשהו שם, או סימן היכר, על מנת שבני ישראל ידעו על מי מדובר ושאכן יש על מי לסמוך. אך השם שהאל אומר למשה הוא משונה, "אהיה אשר אהיה", שלא נשמע כשם-עצם, אלא כפועל, הנגזר מהשורש "הוה"!

דברים אלו, מביאים אותי לשאלה: מה המשמעות של שם ההוויה, או השם המפורש, יהוה, הנחשב כשמו האמיתי של האל? נראה שמהות השם הזה מצביעה בראש ובראשונה על קיום מוחלט ונצחי, כלומר, "הוויה" מתמדת. בהקשר זה אביא פרט מעניין, "קוריוז" אולי, של הרבי החסידי הנודע, לוי יצחק מברדיצ'ב, מתוך ספר הדרשות שלו קדושת לוי.
באחת הדרשות שלו על פרשת שמות, לוי יצחק דורש את הפסוק שהבאתי, שבו האל מזדהה כ"אהיה אשר אהיה". הוא מסביר שלגבי כל האותיות של שם ההוויה, יהוה, ישנה תופעה מעניינת, הקשורה לדבר שתלמידי בית ספר מכירים היטב, והוא לוח הכפל. אם ניקח אחת האותיות של שם ההוויה, ונכפול אותה, כמה פעמים שנרצה, התוצאה תהיה שהספרה האחרונה (או, לפי הערכים המספריים של גימטרייה, האות האחרונה) תישאר אותו דבר.

למשל, אם ניקח את האות "ה" (5), ונכפול אותה (כלומר, 5 X 5 .X 5 וכו'), תמיד נקבל תוצאה שהספרה האחרונה במספר תהיה 5. אותו דבר כלפי "ו" (6 X 6 X 6), ו"י" (10 X 10). מה רוצה לוי יצחק להגיד בזה? הוא לא סתם מעוניין בקוריוז של חישוב חשבוני... נראה שהוא רוצה להדגיש שהאל במהותו, הוא הדבר הנצחי והיציב, שניתן לסמוך עליו... הוא מסיים את הקטע הזה בדרשתו בציטוט פסוק מהנביא מלאכי: "אני ה' לא שניתי" (כלומר, אני לא השתניתי, וגם לא אשתנה בעתיד...).

אך בעקבות דברים אלה, לוי יצחק תוהה, כפי שגם אנחנו אולי תוהים, אז למה ה' מזדהה כאן דווקא במילה "אהיה"?! למה לא לחזור על השם המפורש, "יהוה"? וכאן הוא מתייחס דווקא להקשר שבו הדברים נאמרו, כלומר, כתגובה למשה שצריך להסביר לעם הסובל מעבדות מצרים, מי הוא זה העומד להציל אותם... וכאן השימוש ב"אהיה" בא כדי להצביע על כך שה' עתיד לגאול אותם, על כל הטוב שעתיד לבוא. הצורה העתידית הזו של שם ההוויה מרמזת, אם כן, על שינוי מהותי לטוב, או במילים אחרות, על טרנספורמציה.

אני אישית מוצא משמעות רבה בשתי הצורות של השם של אלוהים. שם ההוויה, יהוה, מהווה עבורי ביטוי נשגב של יציבות, מין עוגן מקיף ונצחי, המקשר ומאחד את הכל. קיומי האישי הוא לא דבר מקרי ותלוש, אלא יש לו תכלית, כחלק קטן מהמציאות בכללותה, כחלק מהתוכנית המקיפה, כעוד ייצור הנברא על ידי האל, בורא עולם. אך אני מודה שאני מתחבר עוד יותר לשם "אהיה אשר אהיה". "אהיה" מצביע על פוטנציאל, על הסיכוי לחידוש ולהתחדשות, לא רק על הקיים כעת, אלא גם על המתהווה בכל רגע.

דומני שבגדול קיימות שתי אסכולות לגבי שאלת תפקיד הדת (ואני מתכוון לכל הדתות, לא רק היהדות), בחיי החברה. יש שמצביעים על הדת (או לפחות על מוסדות דתיים) כגורם שמרני בחברה, הבא להנציח את הסדר החברתי הקיים עם גושפנקא אלוהית. ויש שרואים בערכי הדת דווקא את המקור לטרנספורמציה, להתקוממות כנגד הרע והמעוות, ברוח הערך היהודי של תיקון עולם.
אני לא מתכחש לחשיבותם של מסגרת, סדר ויציבות בחיינו, הרי לא נוכל לחיות בלי זה, אך נראה לי שאנו זקוקים ליציבות הזו, דווקא על מנת שנוכל לצמוח ולהשתנות, וגם כדי שיהיה לנו הכֹּח לפעול, לנסות לשנות את פני המציאות החברתית הסובבת, כשותף האל בבריאה ובשליטה בעולם. אנו, הנבראים בצלם האל, לוקחים דוגמה מזה שנקרא "אהיה אשר אהיה"...

אסיים עם מספר דברים (בתרגום) שנכתבו ע"י רב קונסרבטיבי אמריקאי, הרולד קושנר, מחבר הספר הנודע, כאשר דברים רעים קורים לאנשים טובים (הדברים מופיעים בתוך פירוש התורה עץ החיים):

יש משמעות בכך ששם הוויה אינו שם עצם אלא פועל. עיקר התיאולוגיה היהודית אינה עוסקת בשאלת מהותו של ה', כלומר, "מה זה אלוהים?", אלא במעשיו של ה', כלומר, "מה ה' עושה?; איזו השפעה יש לה' בחיים שלנו?". מה אם כן, משמעותו של שם ההוויה?... להלן מספר ניסיונות לענות על שאלה זו. ה' קיים. לא נוכל לתפוס במלוא מובן המילה את מהותו של ה'. ה', או הבנתנו כלפי ה', תמיד מתפתחת. ה' קיים בחיים שלנו. ובמיוחד, ה' אתנו בכל המאמצים שלנו לגרום לשינוי, לעשות את הטוב והצודק, גם כשזה קשה.

אני מקווה שעוד נגיע ליום שמנהיגים דתיים בארצנו יוכרו ע"י הרוב בציבוריות הישראלית, לא כאלה המטיפים לקיצוניות לאומנית או דתית, ולא כגורמים השואפים לכפייה ושלילת זכויות אדם יסודיות של האחר, אלא כמנהיגים השואפים לתיקון העיוותים החברתיים, לעקירת כל סימן של אפליה וגזענות בחברתנו, למשל, כלפי מיעוטים כיהודי אתיופיה או כלפי האזרחים הערבים בישראל. מנהיגים הפועלים כמורים רוחניים, למען תיקון הנפש מחד, אך גם תיקון החברה מאידך.

שבת שלום ומבורך!

הכותב- הרב צבי ברגר, עלה לישראל מארה"ב ב1978, בעל תואר שני בהיסטוריה של עם ישראל, הוסמך לרב מסורתי ב-1996, משמש כרב הקהילה בכפר ורדים, מקום מגוריו מ-1998.

In this weekהוה) and it raises the question what is the meaning of the name of the transcendent or the tetragrammaton of יהוה, if we take one of the letters (in Hebrew)in number, of the Name and multiply it as many times as we want, the last number of the sum will always be the number of the letter (for example the letter ה is the number 5, we can multiply it as many times we want, the last number of the sum will always be 5).

What does Levi Isaac want to say? He is not interested just in multiplying numbers. It seems that he wants to emphasize that God is eternal and firm, and can be trusted. Rabbi Levi Isaac finishes this part in his sermon with a quote from the prophet Malachi:

’s portion, Parashat Shmot, we witness a significant change amongst the People of Israel, and this time a change for the worse. B'nei Yisrael's privileged status changed. The family of Josef - the late Pharaoh’s deputy, saved Egypt from hunger - “were fruitful, and increased abundantly, and multiplied, and waxed exceeding mighty” (Exodus 1:7). The consequence was that the Egyptians saw them as a threat and turned them into Pharaoh’s slaves.

The rest of the story is known, and there is no need to repeat it. I would like to focus on the dialogue between the designated leader, Moses, and God. It seems that Moses is afraid of the assignment, since who knows if anyone will listen to him and will believe that God indeed is capable of freeing them from slavery as it’s written in Exodus 3:11-14:
“And Moses said to God: 'Who am I, that I should go to Pharaoh, and that I should bring forth the children of Israel out of Egypt?'
And He said: 'certainly I will be with you; and this shall be the token to you, that I have sent you: when you has brought forth the people out of Egypt, you shall serve God upon this mountain.'
And Moses said to God: 'Behold, when I come to the children of Israel, and shall say to them: The God of your fathers has sent me to you; and they shall say to me: What is His name? what shall I say to them?'
And God said to Moses: 'I AM THAT I AM'; and He said: 'Thus shall you say to the children of Israel: I AM has sent me to you.”

In this dialog Moses asks God to identify himself, to give him a name, or an identification sign, so that the People of Israel know who is he talking about and that there is someone to trust. The name God gives to Moses is a very unusual one “'I AM THAT I AM”. It is not a noun, it seems to be a verb from the source “to be” (He Vav He – “'I AM THAT I AM”, which is considered to be God’s real name? It seems that the essence of the name points first of all to an absolute and eternal existence.

In this context I would like to bring an interesting story of the Hasidic famous rabbi, Rabbi Levi Isaac from Berdichev, in one of his books of sermons Levi’s Holiness, on Parashat Shmot, Levi Isaac preaches that the verse I mentioned above in which God identified Himself as “'I AM THAT I AM”. He explains that there is an interesting phenomena in all the letters that compose the name of the transcendent, “For I the LORD change not” (meaning, I have not changed and will not change in the future).

As a result of this, Levi Isaac wonders, as we perhaps wonder, why God identifies Himself here specifically by the word “EHEYE” and why not by the tetragrammaton “JEHOVA”? Here he is relating to the context in which God said the words, meaning it was said as a response to Moses who has to explain to the people who are suffering from slavery in Egypt, who is going to save them, and the use of the word “EHEYE” (I will be) comes to show that God will save them in the future, and all the good they will have in the future. The future forum of the name of the Existence is an indication of an essential change for the better, or in other words, transformation.

I, myself find the two forms of God’s name meaningful. The name of the Existence is for me the supreme expression of stability, a kind of a comprehensive and eternal anchor, which links and unifies everything. My personal existence is not incidental and detached, but it has a purpose as a little part of reality as a whole, as a part of a comprehensive plan, as another of God’s creation. I agree that I am more connected to the name I Will Be What I Will Be. I will be indicates potential, a chance for new and renewal not only what exits now, but also the constant creation.

I think that in general there are two schools regarding the question of the role of religion (all the religions, not only Judaism), in society. There are those who point out that religion (at least religious institutions) conserves society, that it perpetuates the existing societal order with God’s authorization. And there are those who see in the religious values the source for transformation, for uprising against evil in the Jewish spirit of “repairing the world” (Tikun Olam)

I do not deny the importance of frame, order and stability in our lives, we cannot live without it. But I think that we need stability specially in order to grow and change and also in order to have the strength to act and try to change the reality which is surrounding us, as God’s partner to the creation and the ruling of the world. We, who were created in God’s image, look up to what is called “'I AM THAT I AM”…

I will finish with the words written by an American conservative rabbi, Rabbi Harold Kushner, the author of the famous book: “When Bad Things Happen to good people”:

There is a meaning to the fact that the name of the being is not a nout but a verb. The Jewish theology deals mainly with God’s deeds and not with His essence. The question is not what is God but what did God do, what influence has He on our life? So, what really is the meaning of the name of this being? Here are a number of attempt to answer this question. God exists. We can not comprehend the all meaning of God’s essence. To our understanding God, or our understanding of God, is always developing. God exists in our life and especially God is with us in all our efforts to cause a change, to do the good and the right, even when it is hard.

I hope that the day when religious leaders in our country will be recognized by the majority in our society not as preachers for extreme nationalism or religion, not as elements who strive for force and denial of basic human rights of others, but as leaders who strive to amend the social distortions, to uproot all signs of discrimination and racism in our society for example: Ethiopian Jews, and Arabs citizens. They should be spiritual leaders for redemption of the soul on one hand and on the other, for the redemption of the society.

Shabbat Shalom

תגובות

פרסום תגובה חדשה

ערך מאפיין זה ישאר פרטי ולא יוצג באופן ציבורי.
CAPTCHA
בדיקה זו מיועדת לוודא שהינך חי ונושם ואינך מחשב המפיץ ספאם