יהושע רץ

תושב רמת ישי, מורה לאזרחות ובעל תואר שני במדע המדינה, עוסק בפרויקטים חינוכיים בתחום החינוך לשלום ושותף בצוות ההיגוי של דוגרינט. ראיון היכרות עם יהושע

כל הבלוגים كل المدونات

רמאדאן למתחילים 25.8.09

האוויר בעמק עמד ולא זז, זיעה בכל הגוף כבר בשעות הבוקר המוקדמות וצרצור הברחשים והיתושים נשמע היטב בדממה ובלחות המעיקה. ריכזתי אז את ענף גידולי השדה ובחלקת העגבניות לתעשייה התפזרו מיד עם הזריחה, הפועלים שבאו לעקור עשבים מבין שתילי העגבניות. הייתה זו השנה הראשונה בה סטינו מעקרון העבודה העצמית בחקלאות והזמנו "קבלן עישוב" מואדי ערה במקום "גיוסים" של חברי קיבוץ ועבודת תלמידי תיכון. ה"טרנזיט" של הקבלן עמד בקצה השדה ופועליו נערים ונשים כרעו על ברכיהם בין השורות, מתקדמים לאיטם. בתנועה רחבה ומזמינה הוציא הקבלן תרמוס קפה ריחני וספלי חרסינה קטנים ואנחנו ישבנו בצל הרכב לקפה טוב של בוקר.
הרפלקס הסוציאליסטי ניעור בי לפתע והודעתי שאני קופץ רגע אל חבורת הפועלים להביא להם מים קרים וקצת פירות. "השתגעת?!" נדהם הקבלן "עכשיו רמאדאן! אסור לאכול ולשתות! רק בערב." התיישבתי מבולבל ותוהה. החבר'ה האלה יעבדו עד הצהרים ללא שתיית מים, ללא אוכל? וכיצד זה לוגם הקבלן קפה מהביל יחד אתי ברמאדאן? כנראה מתוך נימוס כלפיי...

שנים עברו, למדתי ופניתי לחינוך, והנה מצאתי עצמי מלמד בבי"ס תיכון ערבי למשך חודש, והחודש במקרה לגמרי, רמאדאן... פעמיים בשבוע הייתי מגיע לביה"ס הזה, עוצר רחוב אחד לפני הכניסה ומלעיט עצמי בקפה חפוז וחזק וסנדוויץ' עבה שמא אתמוטט מחולשה ורעב באמצע השיעור. "רמאדאן", אמרה לי אחת מתלמידות י"ב כאשר שאלתי כיצד מעבירים את החודש הזה בשלום, "רמאדאן אינו רק צום. לכם היהודים קל להסתכל רק על הצום ושבירתו עם ערב. עבורנו זהו חודש מיוחד מהרבה בחינות, כולל המפגשים המשפחתיים, הצניעות, חשבון הנפש..."

דברים אלה עוררו בו מחשבות על מה אנחנו יודעים ומה לא, ואיך נראים אנחנו וחגֵינו בעיני האחרים. האם יום כיפור שלנו הוא חג של אופניים בכבישים הריקים, או יממה של צום וציפייה לסוף היום, האם הוא מועד של התבוננות פנימה ותפילות רבות? אולי הוא כל אלה ועוד, אך המתבונן מן הצד שאינו חלק מהציבור היהודי, רואה מן הסתם את הביטויים החיצוניים והפולקלור ואינו מודע לרבדים העמוקים יותר של מועד זה.
החודש הקדוש בו הורד הקוראן אל המאמינים, מתחיל השבוע. יש בו שפע של פולקלור ממתקים מיוחדים ל"איפטאר" (סיום הצום היומי), תותח המבשר על תחילת החגיגות, איסורים שונים ואפילו סדרות טלביזיה עתירות רייטינג בכל העולם הערבי. ברובד העמוק קצת יותר, הנה הזדמנות של חודש ליהודים לחקור ולשאול וללמוד עוד על תרבות האיסלאם השכנה לנו ודומה בהרבה מרכיבים ליהדות.
הנה הזדמנות של חודש שלם לעמיתינו המוסלמים להציע לסקרנים שבינינו עוד הכרות ועוד התקרבות אל עולמם הרוחני והאֶמוּני, אל מה שמצוי מאחורי קריאות המואזין, הזיקוקים עם ערב והמבט העייף בעיני תלמידים לקראת צוהרי היום.

שיהיה אם כן "רמאדאן כָּרים" למאמינים והזדמנות להכיר, ליהודים.

– –

תגובות

פרסום תגובה חדשה

ערך מאפיין זה ישאר פרטי ולא יוצג באופן ציבורי.
CAPTCHA
בדיקה זו מיועדת לוודא שהינך חי ונושם ואינך מחשב המפיץ ספאם