תרגום לערבית الترجمة للعربية

לא פה לא שם

بر بحر

נושא

סרטה של מייסלון חמוד - "לא פה ולא שם" מוציא את הכביסה המלוכלכת שרובנו לא רוצים להכיר בקיומה.

הלכתי לראות את הסרט "לא פה לא שם", "בר בחר" (بر بحر) בערבית. כשהחלטנו לראות, ההצעה באה מעמיתה יהודייה שעובדת אתי במוזיאון עין דור. חפשנו איפה אפשר, ולבסוף החלטנו ללכת לראות במזרע הכי קרוב אלינו.

עשרות אנשים הגיעו לאולם, ביניהן שתיים ערביות, חברתי ואני, ועוד חברה שלישית יהודייה.

אחרי שהסרט הסתיים ובעודי מחכה בשירותים לתורי, שאלה אחת הנשים מעניין מה יגידו בחברה הערבית על הסרט?

עניתי לה: אני ערבייה ואוכל להגיד לך שהסרט הזה עורר סערה גדולה.

ולא רק הסרט הספציפי הזה, לרוב כל יצירת אומנות שנוגעת במוסכמות של החברה ושוחטת פרות קדושות תעורר אותם הדים.

לפני הסרט -

קראתי המון תגובות, שמעתי מחברות מקורבות, היו כאלה שאמרו שהוא מצוין, אחרים אמרו שהוא שטחי, על הסערה שעורר יכולתי לנחש כשידעתי שהוא מדבר על שלוש בחורות ערביות שגרות בתל אביב. לדעתי הדבר שהכי מפחיד את החברה שלנו זה בחורה דעתנית שעושה את הבחירות האישיות שלה, ועוד יותר יש סיפור אהבה מחוץ למסגרת הנישואין .ועוד נושא שקשה לחברה להתחיל להתמודד אתו, זה יחסי לסביות או הומואים, כל אחד יגיד שאין להם זכות קיום בקרבנו והם צריכים לברוח עד תל אביב בשביל לממש אותה. את אהבתם, או את זכותם.

היו גם כאלה שתקפו את הסרט שמראה את הדברים השליליים בחברה ולמה לא לציין דווקא את הצדדים החיוביים?

לטענה הזאת אני אגיד שהחיובי לא מצליח להציל אותנו מעצמנו, לצמצם את אירועי האלימות, רצח נשים, זלזול בחיי אדם, ניצול עובדים ועובדות בידי מעסיקים ערביים במיוחד, העדר סולידריות בינינו, והעדר מדיניות ותכנון לנהל את מאבקנו נגד מדיניות הממשלה הקיצונית נגד קיומנו.

אחרי הסרט -

כמות הסיגריות שהוצתו ונשרפו בסרט הזה גרמו לי להרגיש חנוקה, ובעודי צופה דמיינתי את העשן כמסך שבא לכסות על כל הנקודות הקשות שהסרט מעלה. מסך עשן שישאיר את הנושאים השנויים במחלוקות לבל ייחשפו. הרי אנחנו יודעים על אוירה של הפקרות בתוך החברה, על אווירה של דיכוי, על בנות שמכריחים אותן ללכת עם כיסוי ראש שיש כאלה שיורידו אותו אם יצאו מתחת הרדאר של המשפחה והמכרים. יודעים על בגידות, על זה שרוב האנשים נמצאים במסגדים מגיעים להתפלל, לחץ חברתי ללכת עם התלם בלי לתת את הדעת על הדרך או הערכים שאנו רוצים לנטוע אצלנו ואצל  הילדים שלנו.

היו כאלה שמאוד נעלבו מכמות הקללות הגסות בסרט, ואיך הם יכולים להסביר שזאת השפה שהילדים מדברים בה? קללות הן חלק מהשיח בין בני נוער ולא רק זה, חלק חשוב מהלקסיקון שחלק גדול מאתנו מקנה לילד שמתחיל לדבר זה ללמד אותו קללות ולצחוק כשהוא מתחיל לדקלם אותן, ואחר כך מתעצבנים עליו שהוא מקלל??

מה להגיד על חינוך נוקשה שמקשה על סובלנות וסבלנות ושבאווירה כזאת לא פלא שקבלת האחר היא רק סיסמה ושכל מי שיצא מהתלם דינו השמצות וגידופים במקרה הטוב.

יש כאלה שיגידו שהסרט לא מציאותי, אבל עמוק בליבם הם יודעים שכל הסצנות הן אמתיות, הן חלק מהמציאות שלנו.

אני חושבת שהסצינה שהציגה איש דת שאונס את ארוסתו, היא זאת שהיה קשה לאנשים לקבל, במיוחד שהבחורה לפי הסרט היא מאום אלפחם.

היו כאלה שאמרו שזה עושה עוול לאום אלפחם כאילו שבאום אלפחם כמו במקומות אחרים בחברה שלנו אין מקרה אונס ואין אנסים, או שכל אנשי הדת הם הגונים והסרט עושה עוול לאחד מהם, הרי כולנו יודעים על אנשים שחיים בינינו שניצלו את מעמדם ומעלו באמון האנשים כלפיהם, מה עוד שבמקרים כאלה רוב הבחורות בוחרות לשתוק ולא  להתלונן, ושזה הורג את נשמתה פעמיים ויותר בעוד הוא ממשיך בחייו כהרגלו ולא יקרה לו כלום.

נכון הבמאית יכולה לבחור איך להציג את דמויותיה אבל לדעתי בין הבחורה הדתית לבין האחרת הדעתנית, עורכת הדין המצליחה אבל שותה ומסניפה סמים וחיה חיי לילה פרועים והדמות השלישית הלסבית שמשפחתה הנוצריה לא קיבלה אותה ואב המשפחה ניסה לחתן אותה בעל כורחה עד שהחליטה לברוח, היה מקום בשביל להפחית את האנטגוניזם, לעוד דמות של אישה חזקה שהיא עושה את הבחירות שלה, בטוחה בעצמה ולא מתפשרת אבל עדיין מבקרת את סגנון החיים של חיי לילה, הרבה סמים, סיגריות ואלכוהול. בשביל לעמוד מול גל גבוה של דיכוי צריכה אישה לא רק הרבה כוח אלא גם ראייה חדה ללא סמים ואלכוהול שיטשטשו אותה.

סאמיה נאסר سامية ناصر :

אקטביסטית חברתית, כותבת ומתרגמת בדוגרינט. נולדה במג'ד אלכרום. גרה בנצרת, מנחת קבוצות ומדריכה במוזיאון עין דור.

 ناشطة اجتماعية، كاتبة وتعمل على الترجمة في دوغري نت.من مواليد مجد الكروم وتسكن في الناصرة.موجهة مجموعات ومرشدة في متحف عين دور.


תגובות

פרסום תגובה חדשה

ערך מאפיין זה ישאר פרטי ולא יוצג באופן ציבורי.
CAPTCHA
בדיקה זו מיועדת לוודא שהינך חי ונושם ואינך מחשב המפיץ ספאם

 

 

* indicates required