ועדות רפואיות של הביטוח הלאומי – סניף בקרית שמונה? עדיין לא...

נושא

סיכום פגישה עם עופר מיכאלי – 12.12.13

הפגישה התקיימה כחלק מפרוייקט פרקטיקות בשינוי מדיניות, בחוג לעבודה סוציאלית שנה ג' במכללת תל-חי.

הסבר נוסף על הפרוייקט של הסטודנטיות - שתי סטודנטיות מול ביטוח לאומי אחד

המפגש עם עפר התקיים סביב פעילותו למען שינוי נהלים בוועדות הרפואיות של המוסד לביטוח לאומי. עופר ציין כי בשנת 2007 החל לעבוד בשתי"ל ובמסגרת זו הפך להיות כתובת לאנשים עם מוגבלויות בגליל. במסגרת תפקידו יצא לו לשמוע מאנשים רבים דברים לא טובים על התנהלות הועדות הרפואיות ועיקריהם היחס המשפיל שתואר בתוך הוועדה הרפואית, תלונות על כך שלא תמיד נמצא רופא מתאים לבעיה שמעלה הפונה והמרחק בין מגורי הפונה למיקום הוועדה הרפואית, בדגש על ועדות ערר שמתנהלות לרוב בחיפה.

עופר החל את עבודתו מול מנהלת סניף ביטוח לאומי בטבריה ומנהל סניף ביטוח לאומי בקריית שמונה. לאחר פגישות עימם יצא מכתב להנהלת ביטוח לאומי בנושא, ולאחר זמן מה התקבלה תשובה מנציגת דוברות ביטוח לאומי כי הנושא בטיפול וכי ישנה כוונה לקיים את הוועדות מדי פעם בקריית שמונה. הוא ציין כי הבין בזמן זה כי דבר לא יעשה בנושא וכי הם לא באמת מטפלים בכך. מעבר לכך, נאמר לו כי לאנשים אין מה להתלונן מאחר והם מקבלים החזרי נסיעות לשם הגעתם לוועדה הרפואית. עופר סיפר כי על מנת לקבל את החזרי הנסיעות האנשים עוברים מסכת ייסורים ולכן, לעיתים מעדיפים לוותר על זכאותם.

את פעילותו ניסה לקיים דרך שתי"ל והם נרתמו יחד עימו אך במהרה גילו כי אין להם די אנשים על מנת ליצור קבוצת כח. מכל רחבי הגליל העליון לא מגיעים מספיק אנשים לוועדות הרפואיות לשם הצדקה לקיום וועדות רפואיות באופן קבוע בקריית שמונה. עופר ציין כי הוא קיבל נתונים מספריים בעבר מביטוח לאומי בטבריה, אך כעת הם אינם נמצאים ברשותו.

במסגרת התהליך שעשו הם השתכנעו כי קיים צדק בדבריהם של אנשי הביטוח הלאומי. עם זאת, הוא ציין כי עדיין קיימת בעיה לאנשים שהנסיעה קשה מדי עבורם. את התהליך שעשו עופר הגדיר ככישלון, מאחר ולא השיגו את מה שרצו, אך טען כי הם עשו זאת בדרך לא נכונה. יש לציין עוד,  שמרבית התלונות של האנשים נבעו יותר מהיחס הקיים בוועדות הרפואיות ולא מהמרחק.

במהלך הפגישה עופר סיפר על פעילותו בשנת 2010 עם קבוצת נכים שנסעו בקלנועיות מקריית שמונה לירושלים על מנת להתלונן על התנהלות הביטוח הלאומי אך גם מזה לא יצא כלום לדבריו.

עופר נתן לנו מספר המלצות להמשך פעילותנו. ראשית, לאגד אנשים שירצו לפעול בנושא ולהתחיל לפעול מלמעלה ומול הגופים המרכזיים. בנוסף, לבחון העברה של הוועדות לא באופן קבוע, לדוגמא תדירות של אחת לחודש ואז יהיה סיכוי גדול יותר להצליח. כמו כן, עופר סיפר כי כאשר פעלו בעבר בנושא לא היו בידיהם מספיק נתונים על מה קורה במקומות אחרים וזה הקשה עליהם את הפעילות.

יתרה מזאת, עופר ציין כי צריך לעבוד בשיתוף פעולה עם המוסד לביטוח לאומי וליצור קשרים עם הלשכה לסטטיסטיקה והדוברות של הביטוח הלאומי על מנת להשיג נתונים רלוונטיים. זאת ועוד, עופר ציין את החשיבות שבמציאת ממשיכים לפרויקט שכן אנשים בעלי מוגבלויות מתאכזבים כאשר מתחילים לפעול בתחום מסוים עבורם ומפסיקים.

כתבות נוספות בפרוייקט של מכללת תל חי:

أشخاص "طبيعيون" لا يتعاملون مع القطط - في صفد الأم مختلف
 
אכיפת חוקי מגן בהעסקת סטודנטים, במכללת תל חי מרימים את הכפפה
הפרוייקט של תמר מייבום ונטלי סלמה בהנחיית ד"ר אילה כהן.
צילום: lior bakalu

צילום: lior bakalu
תיוג

תגובות

פרסום תגובה חדשה

ערך מאפיין זה ישאר פרטי ולא יוצג באופן ציבורי.
CAPTCHA
בדיקה זו מיועדת לוודא שהינך חי ונושם ואינך מחשב המפיץ ספאם

 

 

* indicates required