תרגום לעברית الترجمة للعبرية

מכתב ממרצות באורנים: אדם ורטה מחנך מוכשר וערכי

رسالة محاضرات في كلية اورانيم: ادم فيرطا مرب موهوب وصاحب قيم

נושא

הבעיה אינה בתלמידים; הבעיה היא במערכת שלא נותנת גיבוי אלא משתיקה מחנכים כגון אדם, מאיימת עליהם בפיטורים, נכנעת להסתה, מעודדת שתיקה.

‏27/01/2014

רצינו לספר לכם על אדם ורטה שלמד בתכנית המוסמך בהוראה (M.Teach) באורנים, מכללה אקדמית לחינוך ליד טבעון. התכנית קולטת אקדמאיים מתחומי דעת שונים שהחליטו לעשות שינוי ולהקדיש את חייהם לחינוך ולהוראה. אדם הגיע מתחום מחשבת ישראל והכשיר את עצמו כמחנך ומורה לנושא זה. כבר בשנה השנייה ללימודיו נקלט בהצלחה כמתמחה בבית ספר אורט גרינברג בטבעון וצמח להיות מורה במגמה למנהיגות. משנת הלימודים תשע"ד הוא מלמד בתיכון האנתרופוסופי "שקד" הפועל בתוך מכללת אורנים.

רצינו לספר לכם על אדם ורטה כי לפני כשבוע הוזמן מחנך מוכשר וערכי זה לשימוע לפני פיטורים בפני הנהלת אורט; שימוע על בסיס תלונה של תלמידה; שימוע כוון שלכאורה פגע בתלמידיו כשהציג עמדות פוליטיות בפניהם ובכך עבר על נהלי משרד החינוך. אדם הסביר לחבריו שאינו בטוח אם הצליח להזים את הטענות המסולפות כלפיו (שגם מצאו ביטוי ושיסוי בדף הפייסבוק של מיכאל בן ארי) ואם שכנע את הנהלת אורט שהוא מתמקד בחינוך לחשיבה ביקורתית.

בתכנית ה- M.Teach מכוונים הלימודים לטיפוח דמות מחנך המעודד חשיבה עצמאית ושיח דמוקרטי בין תלמידיו, שיח על זהות ועל דילמות חברתיות הנוגעות לחייהם. לכן מלמדים בתכנית קורסים דוגמת "חשיבה ביקורתית", "חשיבה על חשיבה", "חשיבה מדירה והשלכותיה", "מהי הבנה", "גישות בפרשנות הטקסט" – כולם כאחד קורסים שמטרתם לטפח במחנכים נטיות אינטלקטואליות ורוח חופשית. 

במהלך לימודיו במסגרת התכנית לתואר שני אדם הוערך על ידי הסגל כאיש רוח משכיל, סקרן ומעורר השראה. בדיונים שהתנהלו במהלך הקורסים הוא בלט בטיעוניו הענייניים והמנומקים, בנקודת מבטו המקורית, וביכולתו לקדם בנועם הליכות שיח אינטליגנטי, ביקורתי וסובלני; מופת של מחנך בחברת מופת. 

בשנת הלימודים השנייה אדם החל ללמד בבית ספר תיכון "אורט גרינברג" והתגלה כמורה קשוב, חרוץ ומסור לתלמידיו, מורה שמלווה אותם בסערת גיל ההתבגרות, שופע חוכמת חיים ורגישות. מורה משמעותי, כזה שתלמידים אינם שוכחים.

מכללת אורנים פתחה בשנת תשע"ד את שעריה והזמינה את קהילת התיכון האנתרופוסופי ללמוד במבנים שבתחומה. אדם השתלב בצוות התכנון וההקמה כמחנך כיתה ט'. זכינו לראותו מושקע כל כולו ביוזמה, ואתו קהילה של מורים, תלמידים והורים העוסקת בקידום המעשה החינוכי ברוח של  סולידריות, אחריות אישית וכבוד הדדי. השתלבותו של בית הספר במכללה מהווה פריצת דרך ביחסי מכללה-בית ספר, ואנו רואים באדם ציר מרכזי ליצירת יחסי דיאלוג לטובת התלמידים והסטודנטים כאחד.

אדם הוא איש מחשבת ישראל והשיטה שהוא אמון עליה ופיתח יחד עם עמיתיו בבית הספר יוצאת מעיון במקורות להתבוננות מחשבתית ערכית בתחומי הרוח והחברה, מלווה בחברותות של דיונים  ובמסעות בארץ. במגמת המנהיגות כיוון אדם לטיפוח תלמידים חושבים וביקורתיים, כדוגמתו.

נדהמנו ללמוד את השתלשלות הדברים בבית ספר גרינברג ואת חשיפתו של אדם לאיומים ושיסוי שלובו על ידי מיכאל בן ארי. נראה לנו שאדם זקוק לתמיכה והגנה בדיוק בשמה של "הלמידה המשמעותית" שמשרד החינוך דוגל בה. הגנה זו נחוצה גם אם החזון בדבר "חברת מופת", שחרוט על דגלו של משרד החינוך, ונראה כה רחוק ובלתי מושג.

דומה שהיינו מסתפקים במדינה מתוקנת בה מחנך זכאי ורשאי להביא את דעותיו לכיתה כחלק מחינוך לדמוקרטיה וערכים מבלי שיהיה נתון לאיומים ולהסתה.

אחת הטענות שהיה על אדם להתגונן בפניהן הייתה המענה שנתן לתלמיד שאמר בכיתה  ש"המוסלמים משוגעים". בתשובה לכך ענה לו  אדם  שהוא אינו חושב שהמוסלמים משוגעים יותר מהיהודים. האם זו אמירה המצדדת בתנועה פוליטית מסוימת? קיימת טענה רווחת המוטחת בפני מורים המתמודדים על הזכות והאפשרות לחיות במדינה מתוקנת, כאילו בחוזר מנכ"ל מופיעה ההנחיה שאסור למורה העוסק בענייניים ערכיים, אזרחיים או חברתיים להביע דעתו בכיתה. טענה זו  אינה נכונה: ההסתייגות היא אך ורק מהזדהות מפורשת עם תנועה פוליטית ולא עם עמדה ערכית- פוליטית.

מחנכים המציגים בפני תלמידיהם את תמונת עולמם המנומקת באופן מכבד וקשוב, היוצר דיאלוג פתוח גם בנושאים הרגישים ביותר של המציאות החברתית, האזרחית והלאומית בה אנו נמצאים, הם המחנכים שאנחנו רוצים לגדל במכללה. חשוב לדון עם התלמידים בכל נושא, הסביר אדם לחבריו בבית הספר; חשוב שהתלמידים ידעו שאנו אנשים בעלי דעות ואידיאלים שבשמם אנחנו פועלים; חשוב שידעו שאכפת לנו מהנעשה סביבנו.

הבעיה אינה בתלמידים; הבעיה היא במערכת שלא נותנת גיבוי אלא משתיקה מחנכים כגון אדם, מאיימת עליהם בפיטורים, נכנעת להסתה, מעודדת שתיקה.

אנה נוליך את הבושה.

פרופ' יערה בר-און, פרופ' נעימה ברזל, ד"ר אילה צור – המכללה האקדמית לחינוך אורנים.

 

עוד בנושא אדם ורטה

במדינת הפייסבוק / יהושע רץ

(ترجمة: روزين عودة)

 

أردنا ان نقص عليكم قصة ادم فرطا الذي درس في برنامج للقب ثان في التدريس (M. Teach) في اورانيم، كلية أكاديمية للتربية بمحاذاة طبعون. يستقطب البرنامج أكاديميين من مجالات معرفة مختلفة والذين قرروا أن يصنعوا تغييرا وأن يكرسوا حياتهم للتربية والتدريس. آدم اتى من مجال " ثقافة اسرائيل" ودرب نفسه كمربي ومعلم في هذا الموضوع. هو في السنة الثانية في دراسته الأكاديمية، قُبل بنجاح كمتخصص في مدرسة اورط جرينبرج في طبعون وتطلع لأن يكون معلماً في فرع القيادة. ومنذ 2013 - 2014 يعلم في المدرسة الثانوية "شاكيد" الناشطة في كلية اورانيم.

أردنا أن نخبركم عن ادم فيرطا الذي تمت دعوته كمربي مختص لجلسة امام ادارة اورط قبل اقالته، جلسة استماع على أساس شكوى قدمتها طالبة، الجلسة تطرقت لأنه ضايق طلابه عندما عرض مواقفه السياسية أمامهم وبهذا خرق نظام وزارة التربية والتعليم. آدم شرح لأصدقائه أنه ليس متأكداً إذا ما نجح بدحض الادعاءات الموجهة ضده (والتي لاقت تحريضاً ضده على صفحة الفيسبوك الخاصة بميخائيل بن آري) واذا اقنعت ادارة اورط أنه يتمحور في التربية على التفكير النقدي.

في برنامج M.Teach يوجهون التعليم لتنمية شخصية مربي يشجع التفكير الشخصي والمحادثة الديمقراطية بين طلابه، محادثة عن الهوية ومحادثة عن الصراعات المجتمعية التي تتعلق حياتهم. لهذا يعلمون في البرنامج مساقات مثل "تفكير نقدي"، "تفكير على تفكير"، "تفكير المهمّش وآثاره"، "ما هو الفهم"، "طرق لتفسير النص" – كلهم على حد سواء يهدفون لتعزيز الميول التفكيري والروح الحرة بالمربين.

خلال تعليمه في اطار البرنامج للقب الثاني، ادم الذي تم تقديره من قبل العاملين كشخص مفكر، فضولي وملهم. في المحادثات التي أجريت خلال المساقات قد برز بادعاءاته المثيرة للاهتمام والواضحة، بنظرته الاصلية، وباستطاعته تطوير سيرورة محادثة ذكية، ناقدة ومتسامحة بلطف، نموذج لمربي بشركة نموذجية.

في سنة التعليم الثانية بدأ آدم يُدرس في المدرسة الثانوية "اورط جرينبرغ" وبرز كمعلم متيقظ، مجتهد ويضحي من أجل طلابه، معلم يرافقهم في عاصفة المراهقة، حكيم وحساس، معلم كبير، كهذا الطلاب لا ينسونه.

فتحت كلية اورانيم أبوابها سنة 2013 -2014 ودعت جمهور الثانوية للتعلم في مبانيها. اندمج ادم بطاقم الثانوية وكان مربيا للصف التاسع. حظينا بمشاهدته يستثمر كل قواه بالمبادرة، لجانبه جمهور من المعلمين، طلاب وأهاليهم الذين يعملون بتطوير العمل التربوي بتضامن، مسؤولية شخصية واحترام متبادل. إندماج المدرسة في الكلية هو شق طريق في علاقة الكلية – المدرسة، ونحن نرى في آدم محور لخلق علاقة حوار لصالح الطلاب والطلاب الجامعيين على حد سواء.

فوجئنا من تعليم تطوير الامور في مدرسة "جرينبرج" وتعرض ادم لتهديد والتحريض على صفحة ميخائيل بن اري. يبدو لنا أن آدم بحاجة لدعم وحماية بالتحديد باسم "التعليم ذات المغزى" كما تدعيها وزارة التربية والتعليم. هذه الحماية ضرورية حتى اذا كانت رؤية " مجتمع نموذجي"، المنحوت على علم وزارة التربية والتعليم، ويبدو أنه بعيد جدا وبدون معنى.

يبدو وكأننا سنرضى بدولة متحضرة، فيها يسمح للمربي بالتعبير عن وجهة نظره في الصف كجزء من التربية الديموقراطية والقيم بدون التعرض للتهديد والتحريض.

المربون الذين يعرضون للطلاب نظرة مفصلة عن عالمهم بانتباه وبشكل محترم، مما يؤدي الى فتح باب الحوار حتى في المواضيع والقضايا الاكثر حساسية في الواقع الاجتماعي، المدني والقومي الذي نعيشه، هم المربون الذين نريد تنشئتهم في الكلية. من المهم مناقشة الطلاب في كل القضايا، قال ادم لزملائه في المدرسةّ؛ و من المهم ان يعلم الطلاب اننا اناس نحمل افكاراً واراءً مثالية ونعمل باسمهم؛ ومن الضروري ان يعوا تماماً اننا نهتم بما يدور من حولنا.

المشكلة ليست بالطلاب، المشكلة بالمنظومة التي لا تمنح الدعم بل تُسكت المربين مثل آدم، تهددهم بالاستقالة، تستسلم للتحريض، تشجع الصمت.

فمن فصلكم، لنخفي العار

 

תיוג

תגובות

חרטה

כבוד הפרופסורות

ממש נוגע ללב - ההיתממות שלכן. מורה מנסה לכפות את דעותיו הפוליטיות השמאליות הקיצוניות על תלמידיו ומעליב אחת מהן וזה "לגיטימי"?

כיוון שצה"ל אינו מוסרי, שיצביע גם על ה"מוסר" הסובב אותנו –השהידים והרצח בעזה ובמדינות השכנות ולבסוף שיאמץ (וגם אתן) את הנאמר בספרי הרשות הפלסטינית ה"מתונה" ו"המוסרית" –
אתן וכולנו בני חזירים וקופים ואין לנו זכות להיות פה.
ובסוף מציע לכן לא לשכוח את התנהלותו של נביא האיסלם מול השבט היהודי בתימן – דגם שעדיין הנו מוטו מוביל אצל בני דודינו.
ועכשיו – יאללה (ערבית) – לתקוף!
אגב- יש לכם גם מעט ביקורת עצמית, או שה"צדק" וה"מוסר" שלכם מוחלט?? ( אני למשל יודע שאנו לא צדיקים מוחלטים, אך תמיד זוכר מול מה אנו מתמודדים – סכנת שואה שנייה!!)

להכפיש בלי לחתום בשם?

שרול
האם זה שמך האמיתי?
כשכותבים תגובה שהיא מכפישה במידת מה הייתי שמח לראות את שמך המלא לפחות ועוד שאלה
האם מוסר הוא דבר יחסי עבורך או דבר מוחלט.
ומה עם חופש הביטוי רק כשהוא מתאים לי?
ערן כהן

פרסום תגובה חדשה

ערך מאפיין זה ישאר פרטי ולא יוצג באופן ציבורי.
CAPTCHA
בדיקה זו מיועדת לוודא שהינך חי ונושם ואינך מחשב המפיץ ספאם

 

 

* indicates required