תרגום לערבית الترجمة للعربية

אופנים הם לפעמים גלגלי עזר

الدراجات كعجلات مساعدة

נושא

רכיבה על אופנים פנים רבות לה. היא יכולה להיות ספורטיבית, מאתגרת, כבילוי לשעות הפנאי ואפילו לשמש ככלי טיפולי המסייע לקדם ילדים בעלי צרכים מיוחדים או בעלי קשיים חברתיים ולעזור להם לרכוש מיומנויות וכישורי חיים

בשנים האחרונות הולכת ומתפתחת בצפון תכנית טיפולית-שיקומית לילדים בעלי צרכים מיוחדים, באמצעות רכיבת אופניים. "מועדון אופניים כרמיאל" של עמותת פרחי כרמיאל מפעיל את התכנית בבתי ספר בעיר המשלבים ילדים אלה בתכנית לימודים מיוחדת. בבתי ספר אורט כרמים ובי"ס אופק  מקיימים תכנית שילוב מקיפה לילדים הנמצאים על הרצף האוטיסטי, ויכולים להשתלב בחלק מהמקצועות בכיתות הלימוד הרגילות.

כחלק מהעבודה האינטנסיבית שלהם לרכוש כלים ויכולות אשר ילדים אחרים רוכשים ומפתחים "על הדרך", נוסף האימון הפרטני דרך רכיבת אופניים. נושא האופניים הוא נקודת מפתח שמשלבת הרבה מאד כישורים ויכולות. תוך כדי אימוני הרכיבה נרכשים כישורים כמו תכנון לפני ביצוע, שווי משקל, סדר פעולות, דחיית סיפוקים או התמודדות עם מאמץ, והכל תוך כדי שיפור כישורים, הגברת הביטחון העצמי ומשחקי רכיבה מהנים.

עדי (שם בדוי) נמצא בשלבי הלימוד של רכיבת אופניים. עבורו התהליך של ניתוק הרגליים מהקרקע הייתה משימה מאתגרת במיוחד מאחר והוא צריך להרגיש את היציבות. התברר שעלינו ללמד אותו קודם לעצור. כך למשל, התברר לנו שעצירת האופניים באופן בטוח היא משימה מאד מורכבת עבורו, כי הוא צריך בעת העצירה גם להמשיך ולשמור על שווי משקל, גם להאט באופן הדרגתי ולא לבלום במכה אחת, גם לשמור על כוון תוך כדי העצירה וגם לאבחן מתי בדיוק אפשר להוריד רגליים לקרקע. אחרי שלמד לבצע את כל סדר הפעולות הזה שעבור רובנו הוא אינטואיטיבי, הצליח עדי לאזור אומץ, לנתק את רגליו מהקרקע ולנסות לרכוב. תוך שבוע ניכר שיפור מדהים ברכיבה, בביטחון העצמי שלו וביכולת שלו להתארגן בבקרים.

תוצאה נוספת הנובעת משיפור הרכיבה קשורה לשיפור הניידות והאפשרויות שנפתחות בפני ילדים אלה להשתלבות בעוד התרחשויות של חברת הילדים לאחר שעות הלימודים.

התכנית פועלת וזוכה להצלחה ושבחים רבים גם בכיתות תקשורת בבי"ס קשת בכפר ורדים ובביה"ס מבוא הגליל באיילת השחר. בחלק מבתי הספר נמצא מימון מקומי לתכנית ובחלקם נרתמו מפעלי תעשיה מהאזור, כמו חברת קליל שתומכת בקיום התכנית בבי"ס אופק. שיתוף הפעולה בין מפעלי התעשייה לבין צרכי הקהילה מביא הקלה רבה לילדים אלה שמשפחותיהם נושאות בהוצאות עתק לטיפול בהם, וגם מאפשר לחברה התומכת ולעובדיה להשתלב מידי פעם בפעילויות ולחוות את הנתינה והעזרה לילדים שבשבילם רוב הדברים מושגים במאמצים ארוכים יותר.

העבודה עם ילדים בעלי צרכים מיוחדים דורשת המון סבלנות, פתיחות, יצירתיות. אין שני ילדים שזקוקים לאותו דבר. העבודה איתם היא עבודה פרטנית, הדורשת יותר זמן אימון, יותר עזרים ולעיתים גם אופניים מיוחדים המותאמים להם. יש כאלה, למשל, שרק אחרי תקופת רכיבה על אופני טנדם (שני רוכבים על אותו זוג אופניים) יתחילו לסמוך על האפשרות לנוע במהירויות כאלה ויסכימו לנסות גם לבד.

פן נוסף של האימון האישי דרך רכיבת אופניים קשור לעבודה עם נוער בסיכון במסגרות שונות כפנימיות ובתי ספר, וגם כאן יש הרבה תועלת משולבת בהנאה. פעילות הרכיבה מאפשרת לבני הנוער האלה פעילות ספורטיבית מרעננת שעוזרת להם להתמקד מתוך הנאה ואתגר ולא רק מתוך משמעת. גם בתחום זה התקציבים מהמוסדות (משרד החינוך, עיריית כרמיאל, פרוייקט "עיר ללא אלימות") לא תמיד מספיקים והפעילות נתמכת על ידי גורמים פרטיים שמתלהבים ורוצים לעזור. זוהי כמובן ההזדמנות להודות להם ולקוות שעוד חברות ומפעלים ייצטרפו ליוזמה החשובה הזאת.

צילום אילוסטרציה: cc-by David Hunter

צילום אילוסטרציה: cc-by David Hunter
תיוג
עופר נבט:

הכותב מוביל את מועדון האופניים כרמיאל, ואת הגישה האימונית–פרטנית. הוא יוצא תעשיית ההייטק שהחליט לקחת בידיים (וברגליים...) את תחום האופניים בכרמיאל ולקדם אותו למקומו הראוי באזור, ואולי גם מעבר לכך.
תושב מעלה צביה במשגב. Offer.nevat@gmail.com


עוד במדור חינוך וספורט التعليم والرياضة

תגובות

פרסום תגובה חדשה

ערך מאפיין זה ישאר פרטי ולא יוצג באופן ציבורי.
CAPTCHA
בדיקה זו מיועדת לוודא שהינך חי ונושם ואינך מחשב המפיץ ספאם