תרגום לערבית الترجمة للعربية
יהושע רץ

תושב רמת ישי, מורה לאזרחות ובעל תואר שני במדע המדינה, עוסק בפרויקטים חינוכיים בתחום החינוך לשלום ושותף בצוות ההיגוי של דוגרינט. ראיון היכרות עם יהושע

כל הבלוגים كل المدونات

מעשה בחילוץ אמיץ

عملية انقاذ جريئة!

ישובים

הכתבה מתארת כיצד נערה דתייה התארסה לבחור ערבי ועזבה את משפחתה, כיצד גייס אביה את אנשי להב"ה שסייעו "להוציא את הבת", והמשפט המפתיע: "אלא שהאהבה ניצחה והיא חזרה שוב לזרועות בעלה"..

 

"האהבה פרחה ובמשך שלוש שנים בהן גרו יחד, נולד להם תינוק..." מהיכן לקוח משפט שכזה? מן הסתם, יחשוב לעצמו כל קורא ממוצע, מסיפור אהבה אמיתי או בדוי, בטעם מתקתק של קרם וניל. "הצעירה מתגעגעת לתינוק אהבתם האסורה, אלא שכעת הילד נמצא בחיק אביו". הנה סיבוך בעלילה. "ארגון להב"ה חוגג עוד ניצחון קטן לאחר שסייע לצעירה [...] להיחלץ מהכפר בו התגוררה..." תפנית נוספת בסיפור!

הציטוטים לקוחים מידיעה קטנה ולא בולטת במיוחד בעיתון "אינדקס – העמק והגליל" מסוף השבוע (17.8.12) שכותרתה: "אנשי הגרעין התורני בנצרת עילית העניקו תמיכה למחלצת עצמה מכפר ערבי" (ע' 30). הידיעה הקצרה מספרת על אנשי ארגון "יד לאחים" וארגון להב"ה (למניעת התבוללות בארץ הקודש), ארגונים אשר לפי הכתבה מצילים "נערות מישראל המקימות בתים ויוצאות לשְׁמָד לאחר שמצאו אהבה". ("שְׁמָד" פירושו כפייה על יהודי להמיר את דתו, ביטוי מתקופת רדיפת היהודים בספרד בשלהי ימי הביניים).

הכתבה מתארת כיצד נערה דתייה התארסה לבחור ערבי ועזבה את משפחתה, כיצד גייס אביה את אנשי להב"ה שסייעו "להוציא את הבת", והמשפט המפתיע: "אלא שהאהבה ניצחה והיא חזרה שוב לזרועות בעלה". לרגע נשארתי מבולבל בשאלה האם הכתבה היא בעד האהבה או אנשי להב"ה? אך מיד מגיע הסוף שמבהיר את הכל – אנשי הגרעין התורני "חילצו" פעם נוספת את הצעירה...

הטרמינולוגיה בכתבה הזאת, אופיינית לארגונים הנזכרים כאן: "הצלה", "חילוץ", והארגונים דואגים להפיץ את סיפורי האימה על נערות יהודיות ש"התפתו" ונפלו קורבן לגברים לא-יהודים ערמומיים. הכפר הערבי מופיע תמיד כמשהו מפחיד ועוין ורק אמיצים ונחושים יסתכנו ויחדרו אליו כדי לחלץ את הקורבן התמים. להב"ה עצמו, המכונה גם "המטה העולמי להצלת העם והארץ", עוסק רבות גם בהצלת כאלה שכלל לא ביקשו להינצל, כמו "העם והארץ" שאנחנו חלק ממנה.

השיח סביב כבודן של נערות ונשים בכלל, מקובל מאוד בחברות קנאיות ואצלנו הוא מתחזק מאוד לאחרונה ("בנות ישראל לעם ישראל" בהפגנות נגד תושבים זרים וכדומה). הוא מתבסס במידה רבה על ההנחה כי נשים אינן מחליטות באופן עצמאי אלא מתפתות, נופלות קורבן לגברים ערמומיים וזקוקות לגבר שיושיע אותן. לכן כמתואר בכתבה, גם אם "האהבה ניצחה", ברור שהנערה אינה מבינה את ההשלכות החמורות של אהבה זו. הארגונים המחלצים לוקחים על עצמם את תפקיד האב בחברה פטריארכלית, זה המחליט וקובע גורלות ביד חזקה. זה שיודע מה טוב ומה מתאים לבנותיו.

אך מעבר לנושא הבנות והמשפחה, מושכות אותי כתבות מעין זו לעיסוק בשאלות גדולות יותר על משמעותה של השתייכות לעם, דת, אמונה. יש כנראה צורך טבעי ואנושי להשתייך, והקבוצות השונות, בין אם מדובר באוהדי קבוצת כדורגל או נוצרים אוואנגליסטים – מחזקות עצמן גם באמצעות היריב וההתנגדות לו. אך מה קורה לפרט, לאינדיבידואל, כאשר הוא מחליט לפרוש או להעדיף בן קבוצה אחרת מתוך מניעים של רגש? החל מעוזבי קיבוץ בעבר הרחוק, "חוזרים בשאלה" שעזבו את הדת או סרבני מצפון ומלחמה – כולם מואשמים בכך שהעדיפו את טובתם האישית על פני מחויבותם הגדולה יותר לאבא הגדול: הסוציאליזם, המהפכה, המדינה, אלוהים...

האם ההשתייכות לקבוצה – דתית, אתנית, אידיאולוגית – האם היא גם סוג של שבי? התופעה מוכרת בכתות שונות בהן ההצטרפות מותנית בשבועת אמונים ושמירת סודיות, אך יש התופסים גם את היהדות כמין כת סגורה שהיוצא ממנה נחשב לבוגד. בבוגדים מטפלים בדרך של שכנוע, או איומים והפחדה המיועדים גם למי שעדיין לא בגד אך עלול לחשוב על כך. להיות חלק מקבוצה, עניין זה נובע לעיתים מבחירה חופשית ולפעמים עקב לידה או גורל. כל עוד היציאה מהקבוצה תהיה פרי בחירה, הרי זה לגיטימי. כאשר חבורות או כנופיות נוסח "יד לאחים" או ארגון להב"ה הופכות לנציגי האלוהים והעם, וכאשר הן חוגגות את ניצחונן במבצעי חילוץ – העניין מתחיל להיות מסוכן מאוד. סכנתן גדולה עוד יותר בגליל, משום שריבוי היישובים הערבים לצד יישובים יהודיים, והמגוון הדתי והעדתי של האוכלוסייה באזורנו, מגבירים מאוד את תיאבונן של קבוצות המחלצים ומצילי העם, מזמנים להן אתגר חדש ומסָכנים את כל מי שרוצה לעָצב את חייו כרצונו. ועל כך כבר נאמר: "שמור אותי מידידיי, מאויביי אשמר בעצמי".

المقال يصف كيف تركت فتاة يهودية متدينة  بيت عائلتها وتمت خطبتها لشاب عربي، وقيام والدها بالاستعانة بجمعية "لاهف" من اجل "اخراج ابنته"، والجملة المفاجئة كانت: ل"كن الحب انتصر وعادت الفتاة الى احضان زوجها".. 

תגובות

פרסום תגובה חדשה

ערך מאפיין זה ישאר פרטי ולא יוצג באופן ציבורי.
CAPTCHA
בדיקה זו מיועדת לוודא שהינך חי ונושם ואינך מחשב המפיץ ספאם