תרגום לערבית الترجمة للعربية
יהושע רץ

תושב רמת ישי, מורה לאזרחות ובעל תואר שני במדע המדינה, עוסק בפרויקטים חינוכיים בתחום החינוך לשלום ושותף בצוות ההיגוי של דוגרינט. ראיון היכרות עם יהושע

כל הבלוגים كل المدونات

יש סיכוי, עדיין

لا يزال هناك امل

תגיות בלוג

"כאן בגליל, כמו בארץ כולה, השוויון האזרחי הוא צורך קיומי."  קבוצת סיכוי במשגב נאלצת להפרד מתמיכת העמותה הארצית ומתארגנת להמשך הדרך.

"האירועים הקשים של אוקטובר אשתקד סימנו עבורנו – אזרחים ישראליים ותושבים במשגב – קו פרשת-מים קיומי. בשוך ההפגנות ועם חזרה לשגרה לכאורה, הלכה וגברה בקרב רבים בתוכנו ההכרה כי הנחות ומוסכמות שהשתרשו במשך 50 שנה שוב אינן תקפות. נכנסנו, כמעט בבת-אחת, לעידן חדש בחיים המשותפים של יהודים וערבים במדינת ישראל - וכאן בגליל. "

כך נכתב בדו"ח הראשון של קבוצת "סיכוי במשגב" שיצא לאור בספטמבר 2001 והיה התוצר הראשון של קבוצת מתנדבים מוטרדים שהחליטו להתארגן ב"קבוצת פעולה אזרחית" מיד לאחר מה שזכה לכינוי "אירועי אוקטובר 2000".
השבוע, לאחר פעילות של 11 שנה התבשרו חברי הקבוצה (ואני ביניהם) על כך שעמותת "סיכוי" הארצית העוסקת במאבק לשוויון אזרחי של הערבים בארץ, לא תמשיך לממן את הפעילות ואת עבודתה של רכזת הקבוצה, ובכך נסגר פרק אחד בסיפור ומתחיל, כך יש לקוות – פרק חדש.

"בנובמבר 2000 התכנסנו לראשונה, קבוצה של כ-40 מתושבי משגב שרצו לפעול ביחד לתיקון אי-השוויון האזרחי הקיים. קראנו לעצמנו "הפִּסקה השלישית" – לאזכור אותה פיסקה במגילת העצמאות המתחייבת ל"שוויון אזרחי גמור" לכל אזרחי המדינה [...]

במדינת ישראל קיימת אפליה כלפי ציבור אזרחיה הערבים. מצב זה סותר את ערכיה המוצהרים של המדינה, המעוגנים גם בחוקיה. כאזרחי המדינה ותושבי משגב, וכמי שרואים בשוויון-זכויות ושותפות-אזרחית אבני יסוד בדמוקרטיה, אנו מחויבים להעלות את הנושא על סדר-היום הציבורי ולפעול לתיקונו באזורנו". (מתוך דו"ח "סיכוי במשגב" 2001).

בהמשך הדרך החלטנו להצטרף לעמותת "סיכוי", הפועלת ברמה הארצית למען אותה המטרה, על מנת שנוכל להסתייע בתמיכתה ובניסיונה. בעקבות החלטה זו החלפנו את שם הקבוצה שלנו ל"סיכוי במשגב", אולם הרעיון הבסיסי נותר בעינו: העמדת ערך השוויון האזרחי במוקד הפעולה שלנו כקבוצת אזרחים מן השורה. קהל-היעד העיקרי שלנו הוא הציבור היהודי ושליחיו בממסד. מישור הפעולה העיקרי – שינוי המודעות והתודעה. במהלך שנות הפעילות של הקבוצה, הופקו דו"חות של נתונים על מצב השוויון ואי-השוויון בין האוכלוסיות באזור משגב, נעשו מאמצים לחולל שינוי בדעת הקהל בנושא היהודי-ערבי, הופקו חומרים חינוכיים ונערכו כנסים בהם התארחו אנשי ציבור ואנשי רוח, ופגישות רבות עם גורמים שונים במועצה בניסיון לקדם את השוויון היהודי-ערבי בתחומים שונים.

בפגישה שנערכה השבוע בעקבות הפרידה מעמותת "סיכוי" התלבטנו באשר להמשך דרכנו. "קבוצות פעולה אזרחית" הן תופעה מתפתחת בשנים האחרונות. אנשים מתארגנים כדי להשפיע ולשנות בדרך לא ממוסדת, בלתי-פורמלית והתנדבותית. בתחום הספציפי של יחסי יהודים וערבים באזורנו לא תחסר עבודה לעולם. הפערים המוּבנים במציאות של הגליל – מצד אחד אוכלוסייה ערבית גדולה ומצד שני מגמה של "ייהוד הגליל", יחד עם התחזקות הלאומנות והגזענות בארץ בכלל, כל אלה יספקו תעסוקה לכל מי שאכפת לו.

למדנו על קיומן של קבוצות שונות בעלות מטרות דומות הקיימות אצלנו, על כמות גדולה של אנשים שאכפת להם ומוכנים להשקיע מאמץ כלשהו במגבלות הזמן הפנוי, וגם על הצדדים הקשים יותר של היות פעיל בנושא טעון כל כך – הבדידות של מי שמנסה להשפיע ביישובו שלו, הביקורת המתמדת מצד חברים ומשפחה, הבעייתיות שבחשיפה אישית של עמדות וערכים שאינם תמיד בלב הקונצנזוס, ההתנגדות הקשה והאגרסיבית לעתים של הממסד כלפינו, ומכאן גם החשיבות והצורך בקיומה של קבוצה המהווה גם מסגרת חברתית ו"קבוצת תמיכה".
"סיכוי במשגב" תשנה מן הסתם את שמה ואת אופן פעולתה, תנסה לחזק את הקשר עם כל מי שהנושא חשוב לו ותמצא את הדרכים לפעול גם ללא תמיכה של עמותה ארצית.

אך מעבר לאתגרים הארגוניים נשאר בעיניי עיקרון בסיסי אחד והוא החשוב מכל:
כאן בגליל, כמו בארץ כולה, השוויון האזרחי הוא צורך קיומי. הוא איננו סיסמה ריקה מתוכן ולא הצהרת כוונות עמומה. הוא אינטרס ראשון במעלה בעיקר בצד היהודי של המשוואה, כי האפליה כלפי קבוצת המיעוט מזיקה יותר לקבוצת הרוב. פגיעתה באמות המידה המוסריות, בערכים החינוכיים ובחיזוק סממנים של התנשאות, הדרה והחלשת הדמוקרטיה – מחלחלת לכל התחומים האפשריים ופוגעת באופייה של החברה. לכן, כפי שאמר אחד מחברינו – עצם קיומה של קבוצת "סיכוי" חיוני כל כך לאזורנו.

יש סיכוי. עדיין. 
 

דרך

"هنا في الجليل، كما في كل انحاء البلاد، المساواة هي حاجة ملحة".. مجموعة "سيكوي مسجاف" تضطر للتخلي عن دعم الجمعية القطرية وتتابع طريقها..

(المقال مترجم جزئيا)

"الاحداث الصعبة التي جرت في اكتوبر السنة الماضية كانت بالنسبة لنا –  مواطنون اسرائيليون من سكان مسجاف – قضية وجودية. في ظل التظاهرات ومع العودة الى الحياة الطبيعية نوعا ما، ازداد الاعتراف لدى العديد منا بان المسلمات التي تجذرت على مدار 50 سنة ليست صالحة الان. لقد دخلنا فجأة في فترة جديدة من حياتنا المشتركة بين اليهود والعرب في اسرائيل وهنا في الجليل"

هذا ما كتب في التقرير الاول لمجموعة "سيكوي في مسجاف" والذي صدر في سبتمبر 2001 وكان نتاج اول لمجموعة متطوعين قلقين قرروا التنظم في مجموعة "مجموعة عمل جماهيري" فور ما عرف باحداث اكتوبر 2000. هذا الاسبوع بعد عمل على مدار 11 سنة تم ابلاغ اعضاء المجموعة (وانا بينهم)  على ان جمعية "سيكوي" القطرية التي تعمل على النضال من اجل المساواة المدنية بين اليهود والعرب في البلاد، لن تستمر في دعم فعاليات المجموعة وعمل مركزتها، وبهذا يغلق ملف ويفتح – هكذا نتمنى- ملف اخر.

"في نوفمبر 2000 اجتمعنا لاول مرة، مجموعة مكونة من 40 مواطن من مسجاف ارادوا تصليح عدم المساواة المدنية القائم. سمينا انفسنا "الفقرة الثالثة" وذلك للتذكير بالفقرة الثالثة في وثيقة الاستقلال والتي تلتزم بالمساواة بين مواطني الدولة"

في اسرائيل هناك تمييز تجاه المواطنين العرب. وهذا يتناقض مع قيم الدولة المعلن عنها، والتي نصت في القوانين. كمواطن في الدولة وكاحد سكان مسجاف وكشخص يرى بان المساواة في الحقوق والشراكة المدنية هي من اعمدة الديموقراطية، علينا وضع الموضوع على اجندتنا اليومية والعمل على تصليحه في منطقتنا" (من تقرير "سيكوي في مسجاف" 2001)

{....}

في اللقاء الذي نظم هذا الاسبوع في أعقاب الانفصال عن جمعية "سيكوي" احترنا حول مصير استمرارية طريقنا. "مجموعة العمل الجماهيري" هي ظاهرة تتطور في السنوات الأخيرة. الناس يتنظمون حتى يؤثروا ويغيروا بطريقة غير مؤسسة، بلا خطوات رسمية، وبشكل تطوعي. في المجال المحدد المتعلق بعلاقات العرب واليهود في منطقتنا ستكون هناك نشاطات دائما. الفروقات في واقع الجليل من ناحية وجود تعداد سكاني عربي كبير ومن ناحية اخرى هناك توجه "يهود الجليل"، ومع ازدياد النزعة القومية والعنصرية في البلا عموما، ستكون هناك امكانية عمل لكل المهتمين بالامر.

{....}

على الرغم من كل التحديات التنظيمية لا يزال هناك مبدا اساسي وهو الاهم بنظري: هنا في الجليل، كما في كل البلاد، المساواة هي حاجة وجودية، وهي ليست مجرد شعار خال من المضمون وليس مجرد تعبير عن مواقف بصورة ضبابية، هو مصلحة عليا بالذات للجانب اليهودي من المعادلة، لان التمييز تجاه الاقلية يضر الاكثرية. يضر بالمبادئ القيمية والتربوية ويعزز الغرور والفوقية، يهمش الديموقراطية ويضعفها، يتغلل الى مجالات عدة ويضر بصورة المجتمع. لذا وكما قال احد اصدقائنا : ان وجود مجموعة "سيكوي" حيوي لكل المنطقة.

ولا يزال هناك امل..

 

דרך

תגובות

סיכוי במשגב לא לבד

היא מצטרפת לגליליד, עמותת שמש, לינק, קול אחר בגליל, כולן התארגנויות עמותות מקומיות שפעלו בגליל בעשור+ האחרונים. הן לא דומות ההתארגנויות, חלקן מה"מיין סטרים", חלקן פוליטיות (קול אחר בגליל וסיכוי במשגב) חלקן נושאיות: איכות הסביבה (לינק), עמותת שמש(חינוך). כולן עמותות שפעלו ביחד יהודים וערבים, בדרך כלל יותר יהודים מערבים(להוציא את לינק). הקבוצות לא שרדו , הנושאים שבהן טיפלו אקטואלים מתמיד. בדוגרינט נשמח לקבל התיחסות ומידע לנושא , אנחנו שוקלים לבדוק את הנושא לעומק.

הכל פוליטי?

בהבט הרחב כנראה שכן צודק המעיר, אני מניחה שיש  טרמינולוגיות אחרות וחלוקות שונות.

אבל השאלה בעינה עומדת , האם עמותות מקומיות  באשר הן לא שורדות, או רק עמותות מקומיות  שעוסקות בנושא היהודי ערבי  מתקשות  לשרוד

כן, הכל בהחלט פוליטי

ילדי התקופה / ויסלבה שימבורסקה מפולנית: רפי ויכרט אֲנַחְנוּ יַלְדֵי הַתְּקוּפָה, הַתְּקוּפָה הִיא פּוֹלִיטִית. כָּל הַמַּעֲשִׂים הַיּוֹמְיוֹמִיִּים אוֹ הַלֵּילִיִּים שֶׁלְּךָ, שֶׁלָּנוּ, שֶׁלָּכֶם הֵם מַעֲשִׂים פּוֹלִיטִיִּים. תִּרְצֶה אוֹ לֹא תִּרְצֶה, לַגֶּנִים שֶׁלְּךָ עָבָר פּוֹלִיטִי, לָעוֹר גָּוֶן פּוֹלִיטִי, לָעֵינַיִם הֶבֵּט פּוֹלִיטִי. כָּךְ אוֹ אַחֶרֶת לְכָל דְּבָרֶיךָ הִדְהוּד, לְכָל שְׁתִיקוֹתֶיךָ הִשְׁתַּמְּעוּת פּוֹלִיטִיִּים. אַף בְּלֶכְתְּךָ בִּסְבַךְ הַיַּעַר אַתָּה צוֹעֵד צְעָדִים פּוֹלִיטִיִּים עַל קַרְקַע פּוֹלִיטִית. גַּם שִׁירִים לֹא פּוֹלִיטִיִּים הֵם פּוֹלִיטִיִּים, וּבַמְּרוֹמִים מֵאִיר יָרֵחַ, זֶה מִכְּבָר לֹא-יְרֵחִי. לִהְיוֹת אוֹ לֹא לִהְיוֹת, זוֹ הַשְּׁאֵלָה. אֵיזוֹ שְׁאֵלָה, חַבִּיבִּי.

שימבורסקה המשוררת אומרת זאת טוב ממני. וגם מחאת הקיץ שנגוזה ונעלמה כי לא הייתה פוליטית, וגם מי שמאפשר קיפוח או אפלייה כדי "לא להיות פוליטי", הוא, ובכן, פוליטי...
יהושע רץ.

פרסום תגובה חדשה

ערך מאפיין זה ישאר פרטי ולא יוצג באופן ציבורי.
CAPTCHA
בדיקה זו מיועדת לוודא שהינך חי ונושם ואינך מחשב המפיץ ספאם