יהושע רץ

תושב רמת ישי, מורה לאזרחות ובעל תואר שני במדע המדינה, עוסק בפרויקטים חינוכיים בתחום החינוך לשלום ושותף בצוות ההיגוי של דוגרינט. ראיון היכרות עם יהושע

כל הבלוגים كل المدونات

פייסבוק, טוקבק... פאשיזם

תגיות בלוג

"רק לאחל לכם מוות מהיר עוכרי ישראל באיזה אמונה אתם חיים, אני לא מבין באיזה בית גדלתם !? זה מה שלימדו אותכם לא לשיר את ההמנון? לא להתגאות במדינה שלכם בדגל שלכם חבורה של בני זונות..."

זהו חלק ממבחר תגובות "טוקבק" להן זכו שני תלמידים מביה"ס "משגב" בדפי ה"פייסבוק" שלהם. הסיבה להתלהמות השוצפת הזו, היא התייחסותו של אחד מהם לפרשייה שהתעוררה בתכנית "האח הגדול" (אני מודה בבושה מסוימת שאינני רואה אותה ולא מכיר את הנפשות הפועלות), שם הצהיר אחד המשתתפים על כך שאיננו מתכוון לשיר את "התקווה".

התלמיד המשגבניק ציין שהוא תומך בהצהרה הזו על בסיס חופש הביטוי וזכותו של אותו משתתף לא לשיר את ההמנון, וזכה לשטף אדיר, המזכיר במשהו את הזרימה הגוברת של נחלי הצפון לאחרונה, אלא שדף ה"פייסבוק" שלו נשטף במי ביוב במקום מי גשמים טהורים... "לאחרונה יש התעוררות גזענית-לאומנית (קיצונית מאוד) בקרב חלק מתלמידי השכבה" כותב התלמיד. "נראה כי כל מי שמעז לחשוב אחרת מה"מיינסטרים" הימני, שמהול בפאשיזם – מותקף..." הוא מציין כי חלק מהתגובות כללו איומים מפורשים על מה שצפוי לו בטיול השנתי, כאשר תהיה הזדמנות לגמול לו על דבריו הנוראים.

התגובות הקיצוניות הללו אופייניות ל"תרבות הטוקבק" או ליתר דיוק – תת-תרבות, הצומחת כעשבים באביב כחלק מאמצעי תקשורת המאפשר תגובות מיידיות "מהבטן", וכאשר מצרפים את הגורם הטכנולוגי לתרבות הנעורים המאופיינת בראייה דיכוטומית של העולם המחולק לטובים ורעים, ונטייה להקצנה ואגרסיביות, נוצרת תערובת מסוכנת ומפחידה.

אני מוצא עצמי מרותק להיבט אחר של התופעה – האהבה הלוהטת להמנון הלאומי, הנאמנות הקיצונית למולדת, ההשתלחות ב"בוגדים" למיניהם ("אתה מגעיל, דוחה, בוגד בעם ואני צריך לדאוג לאשפוז פסיכיאטרי בשבילך!!!" עוד ציטוט מהתגובות לתלמיד) כל אלה תופעות חוזרות ונשנות בויכוחים פוליטיים בקרב בני הנוער, ואני תוהה בכל פעם מחדש מה מזין את ההתלהבות הזו, את הנפת דגלי המלחמה והנכונות "לכסח" את כל מי שעלול לסכן את אחדותנו הלאומית.

"הפטריוטיזם הוא מפלטו האחרון של הנָבָל", אמירה ידועה זו של סמואל ג'ונסון האנגלי, מוכיחה את נכונותה בכל פעם מחדש, יהיו אלה אוהדי בית"ר המשתלחים בערבים, צועקי "בנות ישראל לעם ישראל" בהפגנות נגד העובדים הזרים, או אלה המזועזעים מאדם שעמד בעת נגינת ההמנון ושפתיו לא נעו בהתאם לנדרש. אוהבי המולדת שלעתים הם שונאי אדם, מוכרים לי. אך הנוער אמור הרי להיות ביקורתי, בועט במוסכמות, נאבק במבוגרים ורגיש לצביעות. מהיכן צצה פתאום החרדה של נערים ישראליים חופשיים, לשיר געגועים של יהודי ממזרח אירופה ל"ארץ ציון ירושלים"?

אכן, הפאשיזם אותו מזכיר הנער המותקף, תמיד משך את הנוער לאורך ההיסטוריה וברחבי העולם. תחושת היחד החזקה, הגאווה הלאומית וההערצה לסמלים ומנהיגים שהפכו לסמלים. אולי "טוקבקים" כגון אלה שהוזכרו כאן, יכולים לנחם אנשי ציבור ופוליטיקאים המודאגים ממידת הנאמנות של הנוער למולדתו. הנה נמצאה לכם נחמה: יש מי שייקחו על עצמם להפחיד ולתקוף את בני גילם המעיזים להעלות רעיונות מסוכנים כמו חופש מחשבה וביטוי, ותתפלאו, כל זה מתרחש עוד לפני שהחלה חובת שירת ההמנון בגני הילדים ובבתי-הספר. אולי אפשר לוותר עליה ועל הסיורים הלימודיים בחברון?

תגובות

אני בכל זאת יוצאת אופטימית מהכתבה הזו...

שמחה לשמוע שיש בני נוער שתומכים בחופש הביטוי ואפילו מביעים דעתם על גבי הפייסבוק. שמחה לשמוע שאותו נער שדף הפייסבוק שלו נשטף במי הביוב בכל זאת לא התכופף אלא נותר זקוף ואף בחר לספר על כך בכתבה זו.אני גם שואבת עידוד מצפייה בסער סקלי באח הגדול (ואתה מפסיד שאתה לא צופה...). כן, אפשר לומר שזה בידור נמוך, וכן, יש בזה המון מציצנות. אבל זו תוכנית אנתרופולוגית מרתקת, ובעונה הזו סער סקלי לימד את המדינה כולה מהי סובלנות ואנושיות.אז סער לא שר את התקווה, וגם עשה את זה בסוג של התרסה, ובכל זאת, למרות היותו שמאלני קיצוני ואנרכיסט, הוא נמצא בגמר האח הגדול. כן, גם הוא נשטף באותו גל של ביוב, אבל בכל זאת מספיק אנשים התחברו אליו.ממליצה לך לקרוא את הרשומה הבאה בנושא: http://saloona.co.il/blog/10-%D7%A1%D7%99%D7%91%D7%95%D7%AA-%D7%9E%D7%93...לגבי הכתבה - ייחסת אותה לבי"ס משגב (או לפחות כך עשתה חדווה בדף הפייסבוק), אם כי אפשר היה גם לומר שמדובר פשוט בבני נוער, בלי קשר לביה"ס. אני מניחה שהאיומים לפגוע בזמן הטיול השנתי בהחלט מכניסים את ביה"ס לתמונה ושמים עליו אחריות. האם היתה איזושהי התייחסות לנושא בביה"ס? האם ביקשתם את תגובת ביה"ס לכתבה?

פרסום תגובה חדשה

ערך מאפיין זה ישאר פרטי ולא יוצג באופן ציבורי.
CAPTCHA
בדיקה זו מיועדת לוודא שהינך חי ונושם ואינך מחשב המפיץ ספאם