גן אנתרופוסופי ראשון בגליל המערבי

נושא

בשקט בשקט, כמעט מבלי שנרגיש, צומח לו זו כבר השנה השנייה בישוב אושרת גן אור, הגן הראשון שמביא את רוח החינוך האנתרופוסופי לגליל המערבי. גן אור הוא המיזם הראשון של עמותת נס, התאגדות הורים ששמה לה למטרה את קידום החינוך האנתרופוסופי באזור.

כמו הורים רבים, גם חברי עמותת נס חיפשו אלטרנטיבה לחינוך ילדיהם. אלטרנטיבה שתאפשר להם לשלוח את ילדיהם לגן כל בוקר בלב שלם ובידיעה שלילדים ניתנת המסגרת לגדול, להתפתח ולהעביר את היום בצורה האופטימלית ביותר ובמקום שפילוסופית החינוך שלו תתאים להשקפת עולמם. הם מצאו בחינוך האנתרופוסופי את המכנה המשותף שהנחה והוביל אותם.

החזון המשותף והחיבור האנושי בין ההורים הביא אותם להקים את עמותת נס ולפתוח את גן אור, גן המיועד לילדים בגילאי 2-5 ופועל כגן צומח. הגן פועל תוך שילוב בין עקרונות האנתרופוסופיה לבין צרכי היום יום. גן אור פעיל בימי חול וכולל צהרון עד לשעה ארבע אחר הצהריים. הגן נהנה מתמיכת מועצת מטה אשר וממעורבות הורית מלאה שבאה לידי ביטוי החל מהקמת הגן ובנייתו, חלוקת תפקידים ונטילת אחריות בנושאי ניהול הגן והתפקוד השוטף שלו. ההורים נפגשים באופן קבוע ביניהם ועם הצוות החינוכי, שומעים על פעילויות היום יום בגן ואף שותפים בחלקן.

האנתרופוסופיה, בפירושה המילולי: חכמת האדם, היא גישה ופילוסופית חיים שהגה רודולף שטיינר. הגישה האנתרופוסופית היא הוליסטית לפיה הילדות מחולקת לשלוש תקופות התפתחות מרכזיות:
א.      הילדות הרכה עד גיל ביה"ס.
ב.      גיל ביה"ס היסודי עד לבגרות המינית.
ג.      מהבגרות המינית ואילך.

בתקופת הילדות המוקדמת (מלידה עד גיל שבע) לומד הילד דרך חוויה תנועתית וחיקוי, ולא באמצעות שינון או הסברה. הגן מדמה חיי משפחה שבה הגננת מבשלת את הארוחות, מנקה את הגן, אופה עוגות, עובדת בגן הירק, תופרת ורוקמת, מספרת סיפור בשיר ובתנועה והילדים מצטרפים בעשייה אליה.

בגן האנתרופוסופי, כמו גם בגן אור, אין ניסיון להעמיס באביזרים ויזואליים או צבעוניות מעוררת רגשות – אלא להיפך, להעניק מרחב שקט ונקי מגירויים על מנת לעודד את נפשו של הילד להיות שקטה, כך שתוכל להמריא על כנפי הדמיון ולהעניק לסביבה פרשנויות ומשמעויות אישיות.
כחלק מאותה שאיפה לטבע, לטבעיות ולפשטות – מלא גן הילדים בצעצועי עץ פשוטים למראה, צעצועים כמו שהיו פעם. נטולי תחכום, ללא זמזום. הבובות שממלאות את גני הילדים האנתרופוסופיים עשויות מחומרים טבעיים, בגן שלנו רובן מעשה ידי ההורים, ברוב המקרים הן חסרות תווי פנים. הרעיון העומד מאחורי חזותן הייחודית והמשונה זהה: הילד יעניק לבובה את הפנים בעזרת דמיונו: לעיתים הפנים יביעו שמחה ולעיתים עצב – לפי צרכי השעה של הילד.

שאלנו את אחת הגננות בגן על אופיו וקצת על שגרת היום: "כגננות ברוח האנתרופוסופיה אנו מנסות לטפח ולהעצים את התכונות הטבעיות של הילדים בגילאים אלו- דמיון עשיר, משחק חופשי, שימוש בחומרים גולמיים וטבעיים ככל האפשר ויצירת מרחב בטוח ופתוח שבו יוכלו ליצור ולברוא את עולמם, אלו הקוים המנחים אותנו בעבודה עם הילדים. למשחק יש חשיבות רבה בחינוך האנתרופוסופי. הוא נתפס גם כמטרה בפני עצמה, הסבת עונג טהור לילד, וגם כאמצעי דרכו ילמד הילד להתייחס לעבודה בבגרותו באותו האופן בו התייחס למשחק בילדותו – ברצינות, פוריות ויצירתיות.

במעגל היומי אנו מתכנסים ומספרים בעל פה סיפורים שקשורים לטבע ולעונות השנה. הגן ממוקם באזור כפרי ומקסים ואנחנו יוצאים לטיולים לראות את המחזוריות בטבע ואת התנהגותו בעונות השנה השונות. חשוב לנו לכוון את הילדים יותר לסבלנות ולעבודת צוות ולנסות להצניע תחרותיות ולצמצם נטיות אגואיסטיות, מה שתורם לאווירה הנעימה ולהרמוניה בגן".

אחת האימהות מספרת: "כהורים שילדם הולך זו השנה הראשונה לגן, אנו מרגישים בטוחים יותר כי אנחנו מכירים מקרוב את הגן, את צוות הגננות המקסים, את שגרת היום של הילדים וגם את תפריט הארוחות שלהם. כשאני חוזרת לאחר יום עבודה ואוספת את בני מיום בגן אני יודעת שאכל שתי ארוחות בריאות ומזינות, ישן שנת צהריים שקטה, שיחק עם חבריו וקיבל חום ואהבה בגן. הגן הפך למשפחה נוספת ולהשקפתנו כך צריך להראות גן שבו מעביר ילד את רוב זמנו"..

הורה נוסף מספר: "הילדה שלנו עברה לגן אור השנה לאחר שנה בגן רגיל שהיה קרוב יותר לביתנו. השינוי הוא גדול. הילדה הרבה יותר רגועה ושמחה. הטלוויזיה בבית הפכה לקישוט ואת קולותיה מחליפים צלילי שירה שהילדה למדה בגן. אנו מזהים אצל בתנו יותר ביטחון עצמי ושלוה פנימית ופחות תזזיתיות ותלותיות בגירויים חיצוניים. לא הכרנו באופן אישי את החינוך האנתרופוסופי ורק חיפשנו אלטרנטיבה. אנו מאושרים שמצאנו את גן אור."

נכתב על-ידי קבוצת הורים בגן. מידע נוסף על חינוך אנתרופוסופי ניתן למצוא באינטרנט באתר – אנתרופוסופיה בישראל http://www.antro.co.il/
לפרטים נוספים ניתן לפנות לאפרת 050-3740868 או ליעל 054-4702641

צעצועי עץ. צילום: Rjabinnik and Rounien, flickr
Rjabinnik and Rounien, flickr

צעצועי עץ. צילום: Rjabinnik and Rounien, flickr
Rjabinnik and Rounien, flickr
ישובים

תגובות

זה לא הגן הראשון

מאיפוא הנתונים האלה? יש גן אנטרופוסופי ברקפת כבר כ5 שנים

באמת מוזר

הגן ברקפת אכן פועל כבר 5 שנים. לפני כן הוא פעל 3 שנים בשכניה.

ביודפת יש מערכת חינוך אנתרופוסופי הרבה יותר שנים, כמובן.

גן אור, בגליל המערבי,

הכתבה היא על גן אנתרופוסופי ראשון בגליל המערבי, מועצה אזורית מטה אשר,
זה נכון יש גן ברקפת ובית ספר ביודפת, לצערינו עדין אין שיתוף פעולה בין העמותות במועצות השונות, נשמח מאד לשיתוף כזה בעתיד

למיטב ידיעתי, הגליל המערבי

למיטב ידיעתי, הגליל המערבי בהגדרתו הגיאוגרפית תחום מדרום בבקעת בית הכרם כך שהיישוב רקפת אינו נכלל בתוכו.
בהיבט הפרקטי של המרחק, להורים המגיעים מישובים כמו נהריה שלומי ובצת לא היה קיים עד כה חינוך אנתרופוסופי במרחק נסיעה הגיוני.

לפי האתר הזה, רקפת נמצאת בגליל המערבי

http://www.romgalil.org.il/cds/225/#Scene_1

לפי ויקיפדיה, הגליל המערבי משתרע מראש הנקרה בצפון ועד לנחל קישון, עמק זבולון, הר הכרמל ובקעת בית נטופה בדרום. המועצה האיזוית משגב נכללת ברשימת המועצות השייכות לגליל המערבי.

כמובן שזה סתם דיון גיאורגפי ואכן לא משנה את העובדה שלישובים לאורך החוף זהו גן ראשון. כיוון שאנשים מגיעים לכתבה זו דרך חיפושים בגוגל (כדוגמת המגיב הראשון), מוטב לדייק את הפרטים.

אכן המערכת הנכונה יותר

לדעתי, ויש מחקרים שתומכים בכך זו ללא ספק המערכת הנכונה,
הבנתי שיש קשר לחינוך שנותנים בגבעתיים.
לדוגמא פעוטון

פרסום תגובה חדשה

ערך מאפיין זה ישאר פרטי ולא יוצג באופן ציבורי.
CAPTCHA
בדיקה זו מיועדת לוודא שהינך חי ונושם ואינך מחשב המפיץ ספאם

 

 

* indicates required