אחמד אוהב את מלכה

נושא

הגעתי לאחמד כנען בחיפוש אחר אמן ערבי המבטא את זהותו ביצירותיו. איש גדול ועדין, פילוסוף ואיש מעשה. אמן, יוצר וגם אוצר תערוכות של אמנים אחרים ומקדם אמנים צעירים.

אחמד אוהב את מלכה. היא אשתו וזה לגיטימי ואפילו מרגש.
איך אני יודעת זאת? הייתי בגלריה שלו, עם עוד שלושים מבקרים, ומצאתי את מלכה בהרבה מציוריו. עובדה זו, כמו גם עומק היצירות, העושר וההרמוניה של הצבעים והצורות וכמובן הפסלים, בשלל חומרים וטכניקות, גרמו לי ולאורחים האחרים הנאה צרופה ואושר.

הגעתי לאחמד כנען בחיפוש אחר אמן ערבי המבטא את זהותו ביצירותיו. רציתי להפגיש את האמן שאמצא עם משתלמים שלי שהגיעו מרחבי העולם כדי להבין טוב יותר את המורכבות של המזרח התיכון בכלל ושל הקונפליקט הישראלי/יהודי-פלסטינאי בפרט.
המטרה הייתה להוסיף למערך ההרצאות והסיורים עוד חוויה שיכולה להשלים ולתת נדבך נוסף להבנת המורכבות. היה לי חשוב לא להתפשר ולמצוא אמן מוכר (ונמכר), מקובל ומוערך. אחרי בדיקות וחיפושים הגעתי לשכן מטמרה אחמד כנען.

איש גדול ועדין, פילוסוף ואיש מעשה. אמן, יוצר וגם אוצר תערוכות של אמנים אחרים ומקדם אמנים צעירים. איש שיחה מרשים שבא ממשפחה של נגרים, עובדה הניכרת בחלק מעבודותיו התלת-ממדיות, אדם אינדיווידואלי, בעל דעות עצמאיות וביקורת נוקבת על החברה שבה הוא חי, ועם זאת חי בתוך החמולה שבה נולד ומקבל על עצמו את ערכי המשפחה, המסורת והדת. אדם חצוי.
אחמד, בוגר בצלאל, הוא בעיני בראש ובראשונה פַּסל ענק, שגם מצייר. הדמות הבן-גוריונית (כך נראתה לי תמיד) המכונפת, במבואותיה הדרום מערביים של חיפה (שער עלייה), היא שלו. פסלים אחרים מפוזרים בעולם וגם בארץ. אבן, מתכת, עץ אחמד משתמש בכל אחד מהחומרים בצורה טבעית המכבדת את החומר ונותנת ליצירה עומק ואופי מיוחד. חלק מפסליו מזכיר את הזרם הכנעני שהתקיים בארץ בעיקר בשנות הארבעים, אחמד כנען מחייך: "אלא מה", הוא אומר, "אני הכנעני המקורי". ובאמת הוא מבקש להתחבר לארץ מתוךזהות ושייכות למורשת ולעבר.
החיבור עם האסלאם והחברה הערבית מופיע בבחירת הצבעים (כחול, טורקיז, ירוק, צהוב וכתום) והמוטיבים החוזרים ביצירות מחייבים את הצופה לתת לעצמו תשובה לקושיה העולה "למה התכוון המשורר"... למשל משרבייה, המשחקת תפקיד חשוב בציורים שיש בהם דמויות נשיות - האם היא בתפקיד מגונן או שהיא בעצם כולאת? "גם וגם" אומר אחמד.
והפרש ("סלאח א-דין") שחוזר ומופיע ביצירות - אחמד מסב את תשומת ליבנו לכך שחוץ מיצירה אחת, כל הפרשים הם בעצם נגטיב של פרש: אין פרש, אין מנהיג, יש ואקום. כמיהה למנהיג חזק ? - אני שואלת, "גם", הוא עונה, "אבל בעיקר למנהיג מאחד, שסביבו תוכל כל החברה הערבית להתאחד ולא תהיה שסועה כמו עכשיו".
פוזיטיב ונגטיב ביצירות הם אלמנט שחוזר על עצמו, כשהשימוש נעשה גם בצורה עצמה וגם בחלל שהיא משאירה. הפסלים מפוזרים בגן, לא כולם זוכים לכבוד הראוי להם, מחכים לגואלם.
הגלריה נמצאת בתוך מתחם משפחתי מהצד המערבי של הכביש. כדאי לתאם ביקור עם אחמד כנען ולזכות לראות אמנות ערבית ישראלית במיטבה. כתובת האתר: http://www.ahmadcanan.com/he/index.asp.

– –

שושי נורמן شوشي نورمان:

אוצרת. אמנות עם דיאלוג.


תגובות

פרסום תגובה חדשה

ערך מאפיין זה ישאר פרטי ולא יוצג באופן ציבורי.
CAPTCHA
בדיקה זו מיועדת לוודא שהינך חי ונושם ואינך מחשב המפיץ ספאם