חדוה ליבנת - ראיונות רדיו

חברת קיבוץ תובל, יזמת חברתית, בעלת תואר שני בגיאוגרפיה מאוניברסיטת חיפה, מיוזמי דוגרינט, מו"ל האתר.

כל הבלוגים كل المدونات

ראיון עם מיקי ליפשיץ איש איכות הסביבה ברמ"ח איבריו

תגיות בלוג
ישובים

את מיקי היכרתי בעברי היותר רחוק, הוא היה רכז חוגי סיירות ואני מדריכת חוג סיור בטבעון. כמעט 30 שנה חלפו ולא ראיתי את מיקי כל אותה עת. הגעתי למיקי דרך ד"ר מוקי גרוס, אותה ראיינתי לא מזמן, מוקי ספרה שהוא שותפה למאבקים סביבתיים באזור.

מיקי סיפר על עצמו : "אני איש סביבה, עבדתי שנים רבות בחברה להגנת הטבע עד לתפקיד מנכ"ל החברה, סמנכ"ל המשרד לאיכות הסביבה. היום אני מנהל את תחום הסביבה של 53 מועצות אזוריות . ואני פעיל בעמותת "עמקים ומרחבים" פה באזור. הייתי ילד טבע מתמיד, בעבר הקפדתי מאד על שמירת הטבע ואקולוגיה". 

ניסיתי להבין ממיקי איך הוא חווה את השינוי לסביבה לאורך תפקידיו השונים. האם ההתייחסות לסביבה לגיטימית יותר?

מיקי סיפר : "בתחום האישי אני לא הייתי במיין סטרים מבחינת ההתיחסות לסביבה. אני בהחלט הייתי בתקופות מסוימות מחבק עצים. ואפילו מוביל בתחום, נקשרתי יחד עם עוד 20 איש כפעולת מנע להקמת תחנה הידרו אלקטרית בכפר הנשיא. מאבק שנכשל.

עבודה שלנו בעמותת עמקים ומרחבים – היתה על מנת להיות פעיל ומתנדב, כי עד אז עשיתי את כל המחאות כמקבל שכר". התחלתי להיות פעיל בנושא הסביבה כי רציתי לממש בעצמי פעילות סביבתית תורמת, פעולה שאני עושה אותה על זמני, כאחד האדם.

לפי מיקי ביממה יש 30 שעות וע"כ הוא מוצא זמן להכל, כולל זמן לפעילות תורמת של העמותה, חוגי בית, כנסים והפגנות פעילויות שנעשות בסופי שבוע ובחגים. "אדם אם הוא באמת רוצה יכול לעשות הרבה, גם בעבודה מתגמלת כספית וגם בעבודה מתגמלת מצפונית.."

שאלתי : איך אתה מסתדר עם הפער בין איש סביבה להיותך משתייך עם מעמד הביניים, מהי טביעת הרגל האקולוגית שלך, כלומר כמה פחמן אתה מייצר כפרט?

מיקי אומר: יותר ממה שאני רוצה, בחיי היום יום שלי אני שואף להקטין, אני עושה מה שאני יכול לעשות במסגרת האפשר אבל למשל אין לי את הבטחון למכור את המכונית היחידה של משפחתי.

איפה הכי קשה להקטין את טביעת הרגל? במעבר למגורים שנעשה כבר לפני כ-30 שנה מחיפה לרמת ישי שבה הוא גר על חצי דונם.

"בעמותה אני פעיל 3 שנים.. הייתי רוצה בנקודה מסוימת להפסיק את פעילותי בעמותה , הייתי שמח שיבוא דור צעיר שינהל. אבל על פי מיקי את העמותה הזו יצטרכו תמיד, כי מטרות העמותה לשמר את רוח הכפרית של עמק יזרעאל ועמק עין חרוד. לשמור את השדות עבור כל תושבי מדינת ישראל,

למה עוד צריך את העמותה?

כביש 6 הוא כביש רע, כי הוא לא מעודד תחבורה ציבורית . האוכלוסיה גדלה ולדבר על קיטון הילודה בארץ זה טאבו. ואנחנו נמדדים ע"י מספר הרכבים שיש ע"י הבית.רכבת העמק זה לא רק פסים וקרונות אלא תהיה גם תשתית חשמלית שרישומה בנוף גבוה .מבחינתו עדיף רכבת דיזל, צריך לשמור מפניה.

פירוור של מגדל העמק בבנייה צמודת קרקע על מנת לחזק את הישוב, שרוצה להשתמש בהרבה שטחים ירוקים. שדה התעופה הוא לא אובססיה שלנו אלא צריך לקשור אותו לכל הפיתוח של עמק יזרעאל. שדה התעופה הוא לא רק גודלו, שדה תעופה בינלאומי נחשב למחולל הפיתוח הגדול בעולם. לא רק 1000 דונם שבהם יקום אלא תהיה זליגה וזה ישפיע על שימושי הקרקע של כל המרחב.

זה יצור רצף מבונה מאום אל פחם לנצרת. עמק יזרעאל הוגדר כחלק מהשדרה הירוקה של מדינת ישראל ועל-כן צריך להמשיך להיאבק על  התוכנית שעדיין לא אושרה.

על כל מה שקורה בנושא המאבק נגד הקמת שדה התעופה הבין-לאומי בעמק יזרעאל אתם מוזמנים לשמוע בהמשך הראיון.

להאזנה לראיון

תגובות

פרסום תגובה חדשה

ערך מאפיין זה ישאר פרטי ולא יוצג באופן ציבורי.
CAPTCHA
בדיקה זו מיועדת לוודא שהינך חי ונושם ואינך מחשב המפיץ ספאם