לרוץ יחף במגע ישיר עם האדמה

נושא

מאז ומעולם אהבתי ללכת יחף, לרוץ יחף, אפילו לטפס על סלעים יחף. אמנם תמיד היו ברקע את דברי האזהרה של הסבתות, אך אני עדיין נהניתי מהמגע הישיר עם האדמה.

לנוע יחף. הליכה שקטה בשדות. ריצה בחוף הים – צמוד לים, בפס הרטוב והמשופע, או מתבוסס בחול העמוק. להרגיש את החום של האדמה במדבר, בסוף יום קיץ לוהט. להתבוסס בשלולית בוץ, ולהרגיש את האדמה חודרת מבין האצבעות, באמצע החורף.
 
מאז ומעולם אהבתי את המגע הישיר עם האדמה. ללכת יחף, לרוץ יחף, אפילו לטפס על סלעים יחף. אמנם תמיד היו ברקע את דברי האזהרה של הסבתות, אזהרות מקוצים, מסלעים חדים, מנחשים ומשלל סכנות אחרות האורבות לרגל היחפה. אך אני עדיין נהניתי מהמגע הישיר.
 
אולם עם השנים, הצטברו הנעליים בארון – נעלי הליכה לטיולים, נעלי ריצה, נעלי טיפוס, סנדלים. כל השפע והמגוון שהחברה המודרנית מציעה ואף דורשת להשתמש בו. כאשר הגעתי לקורס מדריכים בארגון "שומרי הגן", העוסק בלימוד מיומנויות עתיקות אינדיאניות, נהניתי לגלות שאחד הדברים הראשונים שעשינו היה להוריד את הנעליים, ולחזור ללכת בצורה טבעית ונכונה, כפי שבני אדם הלכו במשך מאות אלפי שנים. זה כלל תנועה יותר נכונה מבחינה מוטורית, וגם הקשבה ומודעות לאיפה אנו דורכים, ולעולם בכלל. בהמשך גם למדנו איך לרוץ יחפים.
 
התחלתי לשלב ריצה יחפה באימוני הריצה שלי. עיון בספרות, וגלישה במרחבי האינטרנט הראו לי שאינני היחידי שמתעניין בחזרה ל"מקורות". כתבה על "צייד התמדה" (persistence hunting) סיפרה כיצד בני אדם הם מהחיות המהירות בעולם (אם לא המהירה מכולם) כאשר אנו מדברים על ריצות למרחקים גדולים. עד כדי כך יעילים שבושמנים באפריקה מסוגלים לרוץ במשך שעות אחר אייל עד שהאייל פשוט מתמוטט ונופל לרגליהם. מהירים מספיק בכדי לנצח סוסים בתחרויות אולטרה מרתון של 160 ק"מ.
 
כאשר יצא הספר "נולדו לרוץ" (born to run) הוא סיפר את סיפורם של בני שבט הטארהומארה האינדיאניים מצפון מכסיקו. כאשר אלו הגיעו להתחרות באולטרה מרתון של 160 ק"מ בהרי הרוקי שבארה"ב, הם זכו במקומות הראשונים, תוך ריצה קלילה בסנדלים מינימליסטיות (הנקראות הוארצ'י או Huarache).ניצחון זה חיזק מגמה שהחלה כמה שנים קודם, כאשר מספר מאמני אתלטיקה בכירים החלו לשלב אימונים בריצה יחפה במסגרת תוכניות האימון שלהם.
 
בנוסף, תופעת הפציעות שפוקדת מעל 60% מהרצים בארה"ב גרמה לחיפושים אחר סגנון ריצה שונה, נכון יותר, שימנע או לפחות יקטין את תופעת הפציעות ההמונית. הופיעו שיטות ריצה חדשות, כגון Pose Running  או Chi Running. 2 שיטות אלו, למרות השוני ביניהן, דיברו על סגנון ריצה שכולל נחיתה על קדמת או אמצע הרגל (בנוסף לדגשים אחרים). זאת להבדיל מסגנון הריצה שמקובל על רצים מערביים, שכרוך לרוב בנחיתה על העקב (עקב הריפוד ובולמי הזעזועים למיניהם שהופיעו בנעלי ריצה מודרניות).
 
מחקרים שונים, כמו אלו של פרופ' ליברמן מאוניברסיטת הרוורד, גילו שכאשר רצים בנעלי ריצה עם נחיתה על העקב, העומס על הגוף הוא פי 3 ויותר לעומת ריצה יחפה עם נחיתה על קדמת הרגל.
 
אלמנטים של ריצה יחפה נכונה
נחיתה על קדמת הרגל -  בצורה זו אנו מנצלים את המבנה האנטומי של הרגל, על מאות רכיביו – עצמות, גידים ורצועות, שיוצרות קשתות (אורכית ורוחבית) שנועדו לבלום בצורה יעילה את עוצמת הנחיתה. הרמת הרגל בעזרת שרירי הירך, במקום דחיפה עם שרירי השוק החלשים יותר, מנח נכון של הידיים, נשימה ועוד גורמים, שעוזרים לנו להגיע לריצה היעילה ובריאה יותר שאותה אנו מחפשים.
 
כאשר אנו באים לרוץ יחף, האידיאל כמובן הוא לרוץ ללא נעליים כלל. אולם בישראל של ימינו זה עלול להישאר כאידיאל בלבד. בעיר עמוסים הרחובות בלכלוך שלא תמיד גורם לנו לרצות לרוץ יחף, בשבילים יש קוצים במשך חלקים ניכרים מהשנה. כפתרון ביניים, הופיעו בשנים האחרונות לא מעט אפשרויות אחרות. אפשר לייצר סנדלי הוארצ'י מגומי שנמצא, או לקנות דגמים  שמייצרות רוב חברות הנעליים כיום. חשוב רק לבדוק שנעליים כאלה הן אכן ללא הבדל גובה בין העקב לקדמת הרגל (heel drop).
 
אז עכשיו, לאחר שהבנו את עקרונות השיטה ואת יתרונותיה, וגם למדנו מה ניתן לשים על הרגליים, איך מתחילים לרוץ יחפים? כמו כל אומנות, קריאה בלבד לא תספיק. צריך לצאת ולתרגל את השיטה. להתחיל בהליכות או ריצות קצרות. להעלות את המינון בקצב איטי (מומלץ לא יותר מ 10% בשבוע). להקשיב לגוף, ללמוד מאחרים, ולאט לאט להתרגל לשיטה חדשה זו, אשר מאפשרת ריצה קלה ובריאה יותר. 
 
-
ריצה יחפה

ריצה יחפה
דני וולפשטיין داني فولبشطاين:
תושב מצפה אביב, מדריך מבוגרים וילדים במיומנויות קדומות אינדיאניות במסגרת ארגון שומרי הגן. מעביר סדנאות ריצה יחפה וכן סדנאות בישול צמחוני בטבע.
 

עוד במדור חינוך וספורט التعليم والرياضة

תגובות

פרסום תגובה חדשה

ערך מאפיין זה ישאר פרטי ולא יוצג באופן ציבורי.
CAPTCHA
בדיקה זו מיועדת לוודא שהינך חי ונושם ואינך מחשב המפיץ ספאם